Showing posts with label throwback. Show all posts
Showing posts with label throwback. Show all posts

Monday, August 18, 2014

cerita throwback 1

Dah lama tak bersiaran..bulan lepas tak sempat update blog pun..
lama doh kempunan nak update blog tapi terpaksa settle kan urusan2 yang lagi penting.

makanya hari ini, macam biasa la, kita korek2 cerita lama.
cerita tahun lepas:

bawa adik manja 2 orang tu pergi main2 kat sunway lagoon. ni kali kedua pergi sana lepas kawin. kali pertama pergi bawa si adik bongsu. saya dengan suami jenis tak main benda pusing2 yang memeningkan tu, so adik bongsu tak ada geng nak menjerit la. 
jadi kali ni dia pujuk suruh pergi sekali lagi bawa si abang cik dia  -.-"
kali kedua pergi sana masa tu tengah mengandung 7 bulan. 
dah mula mengah dan semput dah jadi sepanjang kat dalam tu, 
banyak duduk dan minum air sambil main2 kat kawasan ada air.
Yang si adik2 manja tu entah mana perginya. Last2 sekali diorang nak masuk rumah hantu.
Kami tunggu je kat luar. Sejam lebih menunggu. 
Suami ajak jalan takmau, rela menunggu atas kerusi tu je sebab semput.

Pada masa yang sama, datang sorang kakak dengan suami dia bawa anak dua orang dan duduk sebelah kami. dalam hati terdetik macam pernah kulihat kakak ni dalam tv. 
bisik-bisik kat suami, rasanya ni pelakon ni. suami cakap "ya ke" je..
ye la beliau memang tak kenal la retis2 ni :P
lepas tu kakak tu menegur, "dah berapa bulan dik", saya jawab "dah 7 bulan" 
lalu pantas saya bertanya "kakak pelakon kan" 
kakak tu senyum je :) suami kat sebelah duk tahan gelak. yakin sangat kakak tu pelakon tapi lupa nama dia lalu ajak bergambar. lepas kakak tu dah beredar, ku belek2 di gugel, akhirnya ketemu. kakak tu natasha hudson la :D hahaha..
makanya seminggu la diperli suami dengan ayat ni "kakak pelakon kan"
ok kakak natasha, maaf ku lupa nama. tapi kakak sangat jelita, sekian :D


Sunday, February 2, 2014

another year older, another year happier

Short vacation to PD
I can't express with words.
**(speechless)** 
Suami didn't stop praising how wonderful was that place.
Room was perfect with pool inside, surrounding was beautiful, breakfast was wonderful.
Spent the whole day exploring the whole room. 
Started thinking of the idea to decorate our house too :D
Just step outside in searching for air kelapa n tapau our dinner ikan bakar, 
returned back to the room celebrating my birthday, 
the last birthday we were celebrating together before we'll become 'the three of us' 
Of course planning to go there again next time insyaAllah :))
Yea, January has always been a meaningful month to me :')
May Allah be with us at every step we take, 
and may Allah guide us in every decision we make. Amin.


That was yummy moist chocolate cake.





Maternity leave has just started! 
The last day I went to the lab, saying goodbye to my messy workstation,
got kiss and hugs from the supervisor as well as
 got lotsss of advices about what I should do during the leave.
Leaving the lab (for a while) doesn't mean I have to free my mind about the research work.
Still have ton of work to do..
But at least don't have to rush every morning to the lab for few months :D
Counting the days to welcome our little caliph.
May Allah ease everything. Amin.







January report ends :)


Monday, November 11, 2013

Unforgettable event 4: istana kelantan

sebenarnya kerja lab bertingkek-tingkek tapi ada hati nak update blog kan.
mengupdate blog sebenarnya salah satu cara menyah-aktifkan(?) segala macam source code programming dan coding dari dalam fikiran buat sementara waktu hehe.

unforgettable event yang ke 4: mari melawat istana negeri kelantan
akhir tahun lepas, istana negeri dibuka untuk rakyat bersempena dengan ekspo islam
berbelas tahun duduk kat kelantan ni pertama kali jejak kaki masuk istana
rasa nya kebanyakan yang datang ke istana tu macam saya: bukan nak tengok pameran sangat pun tapi nak rasa feeling masuk istana hehe :D 
pameran diadakan dalam istana, kat luar istana pula ada gerai jualan.
habis seround kononnya tengok pameran dalam dewan istana, 
kami keluar jalan-jalan sekitar halaman istana pula.
cantik, semuanya terjaga rapi.



 






 

Mohon sultan buat istana terbuka masa hari raya pula, bolehlah kami menjamu juadah enak ketupat rendang kuih muih feeling2 raya dalam istana :D





Wednesday, June 19, 2013

jlfest yang menyeronokkan

Hujung minggu lepas saya dan suami jadi volunteer untuk jlfest, japanese language festival di putrajaya. festival ni diadakan setiap tahun, lebih kurang 38 buah sekolah turut serta pada tahun ni. sayangnya, sekolah faris petra tiada wakil >.< 

saya jadi assistant kepada dua orang makcik jepun, kihara san dan marutani san. saya tolong mereka buat potato salad. mula-mula mereka demonstrate cara buat potato salad depan pelajar lepas tu pelajar cuba buat sendiri. kelas potato salad ni ada 3 sesi. jadi mereka tunjuk ajar cara buat potato salad 3 kali. dan saya dapat makan potato salad buatan mereka pada setiap sesi, hehe. cara buat sangat senang: potong timun nipis-nipis, potong carrot nipis-nipis, perah dengan air garam, gaul dengan mayonis dan potato yang dah dihancurkan, hiris putih telur yang dah direbus, dan akhir sekali taburkan kuning telur yang dah direbus juga atas salad tersebut. senang kan? siap tapau bawa balik potato salad tersebut :D

saya dan potato salad dan makcik potato salad

petangnya pula, saya tolong has sensei kendalikan pertandingan mr. and miss yukata. lain-lain pertandingan ialah choral speaking tarian soran bushi. seronok tengok mereka menari :D dan banyak lagi lah aktiviti seperti kelas buat okonomiyaki, kelas pakai yukata/kimono,dan lain-lain.team majalah gempakstarz pun ada tapi has sensei tak kenal mereka sebab has sensei geng majalah ujang hihi.
walaupun bahasa jepun saya dah tunggang langgang, tapi seronok sangat sebab dapat pengalaman jadi volunteer macam ni. terima kasih has sensei sebab ajak kami, next time boleh join lagi :)

ini team potato salad suami

walaupun panas terik dan muka sunburn tapi sangat gembiraa

adik basha pun ada

 tarian soran bushi

koinobori hasil tangan mereka

reunion jad 3 batch dan sensei kesayangan kami :)

Tuesday, May 14, 2013

jom balik mengundi~

ini cerita pilihan raya.
bukan cerita siapa menang siapa kalah tapi cerita pengalaman kali pertama menjadi pengundi.

kami beli tiket flight pulang ke kelantan dah lama, sebelum tarikh mengundi diumumkan lagi. sebab plan nya nak menghadiri majlis kahwin sahabat, tina dan pet. oleh sebab dah lama beli, saya cuai :( saya tak check betul-betul tarikh dan masa flight berlepas. macam yakin je flight kami pada waktu malam, sedangkan flight kami adalah pada pagi tersebut :( oleh sebab nak balik juga, maka kami usaha cari tiket flight lain. tapi semua dah habis. maka kami pun pasrah. maka suami ajak balik dengan kereta. oleh sebab tersangat mahu pulang ke kelantan, saya setuju saja.

perjalanan kami berjalan lancar pada mulanya tapi bila sampai di gombak, kereta mula bergerak perlahan. saaaaampai lah di gua musang, kereta masih bergerak perlahan. bayang kan, sepanjang perjalanan dari gombak ke gua musang, kereta bergerak tersangat perlahan. padahal di sepanjang perjalanan kami, tak ada sebarang eksiden atau apa-apa yang berlaku pun, tapi sebab kereta terlampau banyak, trafik jadi perlahan kot. tapi bila memasuki gua musang, dah mula rasa meriah. meriah macam nak raya. kereta gerak lambat pun tak apalah. di sepanjang jalan ada bendera berkibaran, dan ramai orang di tepi jalan yang berkempen. ada yang bagi belon, air mineral, risalah dan bendera. saya intai juga kalau-kalau ada orang nak bagi pizza ke -,-" saya akui kami lambat sampai sebab kami lagha melihat orang berkempen sepanjang jalan, dan bila nampak benda pelik je kat tepi jalan, saya suruh suami perlahankan kereta sebab nak ambil gambar. hehe. seronok, meriah. bila kereta yang sokong parti yang sama berselisih di tengah jalan, mereka akan angkat lampu tinggi atau bunyikan hon. serius meriah macam ada perayaan gitu. akibat kelaghaan kami, kami tiba di rumah pada pukul 5. maka tak sempat lah nak pergi majlis kahwin tina lalu kami rancang nak pergi pada esok hari.

keesokannya, pagi-pagi lagi kami dah keluar mengundi. saya mengundi di pasir tumboh. orang sangat ramai beratur untuk ambil nombor siri. dan seterusnya di saluran masing-masing untuk mengundi. saya dan kakak di saluran 4, mama dan abah di saluran 2. selepas nama dipanggil, jari telunjuk kiri di cat dakwat biru, dan saya diberi 2 keping kertas mengundi. terkejut juga kenapa dapat dua, rupa-rupanya kena undi untuk dun dan parlimen. saya sempat lihat seorang makcik yang dah berusia, mendukung anak nya yang kurang upaya untuk mengundi, anak nya boleh dikatakan sebesar saya. tabahnya ibu itu.. bila semua selesai, kami bergerak ke majlis kahwin tina. dan lepas kenyang makan nasi minyak, saya pulang ke rumah sebelah suami sebab nak teman beliau mengundi pula.



 
pemandangan macam ni hanya ada di kelantan. saya terlampau seronok sebab kat selangor tak meriah macam ni. hehe. sepanjang jalan bendera berkibaran, banyak kereta kebal yang dihias, jet pejuang, helikopter, robot transformers pun adaaa tapi saya tak sempat nak ambil gambar. T.T alhamdulillah, akhirnya, kami dapat pulang juga untuk mengundi walaupun banyak halangan terpaksa ditempuh. ada hikmah di sebalik semua yang terjadi. dan saya sangat bersyukur dapat seorang suami yang sangat amat ter ber penyabar, tak marah langsung walaupun saya cuai tak check tiket flight..




dan untuk tina dan pet, selamat pengantin baru. gembira sangat tina dah kahwin. tina kawan baik saya, sejak di KRM lagi kami sebilik. banyak cerita kami kongsi bersama. walaupun lepas ni dah tak boleh shopping sama-sama, tapi kalau balik sini nanti ada masa kita pergi makan sama-sama lagi ya tin :)