Showing posts with label unforgettable event. Show all posts
Showing posts with label unforgettable event. Show all posts

Monday, November 11, 2013

Unforgettable event 4: istana kelantan

sebenarnya kerja lab bertingkek-tingkek tapi ada hati nak update blog kan.
mengupdate blog sebenarnya salah satu cara menyah-aktifkan(?) segala macam source code programming dan coding dari dalam fikiran buat sementara waktu hehe.

unforgettable event yang ke 4: mari melawat istana negeri kelantan
akhir tahun lepas, istana negeri dibuka untuk rakyat bersempena dengan ekspo islam
berbelas tahun duduk kat kelantan ni pertama kali jejak kaki masuk istana
rasa nya kebanyakan yang datang ke istana tu macam saya: bukan nak tengok pameran sangat pun tapi nak rasa feeling masuk istana hehe :D 
pameran diadakan dalam istana, kat luar istana pula ada gerai jualan.
habis seround kononnya tengok pameran dalam dewan istana, 
kami keluar jalan-jalan sekitar halaman istana pula.
cantik, semuanya terjaga rapi.



 






 

Mohon sultan buat istana terbuka masa hari raya pula, bolehlah kami menjamu juadah enak ketupat rendang kuih muih feeling2 raya dalam istana :D





Wednesday, September 11, 2013

unforgettable event 3: train museum Japan

huahhh berkulat bersawang dah blog ini. lebih 2 bulan tidak diupdate
sungguh masa sangat mencemburui diri saya yang sekarang memegang jawatan sebagai isteri, anak, ibu hamil dan pelajar ini.
rutin harian berubah mendadak, tapi bila ada masa lapang sekali pun, tak menyempat nak buka laptop untuk update blog.
hari ni datang awal ke lab dan sambil menikmati sarapan pagi, ayuh update blog~~

sebenarnya semalam tengah memproses gambar-gambar dalam iphone, buang mana yang rasanya tak perlu disimpan.
maka terjumpa lah gambar lawatan ke muzium keretapi di jepun.
saya pernah update serba sedikit tentang lawatan ke muzium ini pada tahun lepas, di sini
bila diingat balik, saya ke sana hanya dengan satu sebab, iaitu nak tengok shinkansen hayabusa :D
ramai tanya kenapa minat sangat hayabusa? entahlah, mungkin boleh dikatakan sebagai jatuh cinta pandang pertama.
memang pantang tengok hayabusa, mata tak lepas memandang sampai hilang dari pandangan.
begitu juga kalau jumpa cenderamata hayabusa, nabila pasti akan membeli nya :D

serba sedikit mengenai hayabusa:

>> sebuah shinkansen
>> antara keretapi terlaju di jepun
>> menghubungkan tokyo dan aomori
>> kelajuan sehingga 320km/h

ayuh tonton gambar-gambar pula:


 
 



 
 




2,3 hari sebelum bfg, hari terakhir pergi kerja part time, dalam perjalanan pulang, Allah bagi 'hadiah' dapat tengok hayabusa meluncur laju depan mata.
sweet kan Allah :')



Saturday, February 16, 2013

unforgettable event 2: kuala selangor

al-kisah nya saya teringin nak makan ikan bakar.
nak masak sendiri,saya tak reti nak buat perencah ikan bakar yang sedap tu.
jadi saya pun tanya lah pakcik gugel, kat mana ada jual ikan bakar sedap kat area selangor ni
pakcik gugel cakap kat area kuala selangor ada banyak kedai ikan bakar
bila search kat map, kedai ikan bakar berdekatan ada kat pantai remis
aroma ikan bakar nama diberi.
kami tersampai awal sebab bertolak awal dari rumah kononnya takut tersesat jalan..
 kitorang tiba lebih kurang pukul 5 dan orang dah ramai pada masa tu.
kata seorang makcik, beliau datang awal sebab kalau lambat nanti ikan tak banyak pilihan.

saya suka makan ikan tapi saya tak berapa kenal jenis ikan malah tak reti bezakan 
yang mana satu ikan jenahak mahupun kerapu. 
saya hanya kenal ikan pari sebab saya peminat setia ikan pari


lepas pilih ikan macam kat pasar tu, serahkan pada tauke dan nyatakan jenis masakan yang kita idamkan.
haruslah tekun semasa pilih ikan macam dalam gambar di bawah.


lauk pauk sudah siap dimasak. senang saja bukan cara mengorder nya? :D



wahhh menggamit kembali kenangan di pantai remis beberapa tahun lepas:
semasa kursus bahasa jepun di KRM, kami dibawa ke pantai remis untuk menimba pengetahuan bagaimana menangkap adik-beradik kerang dalam pantai berselut gitu.
selama 2 jam berkubang dalam selut, saya hanya dapat sebiji?seekor? kerang
dan sebelah selipar saya hanyut ditelan arus selut pada masa tu.
pengalaman yang tak dapat dilupakan :)



semua ciptaan Allah indah dan menenangkan jiwa.






dan dengan ini saya berikrar dan berjanji bahawa saya akan suka makan ikan bakar sampai bila-bila dan belajar masak ikan bakar sedap-sedap ^^*











Thursday, January 10, 2013

unforgettable event 1: Brunei

unforgettable event memaparkan peristiwa-peristiwa yang telah berlaku tapi tidak dicatat atas sebab terlupa, ketiadaan masa sebelum ini dan sebagainya. ia merupakan post bersiri.
post pertama bermula hari ini.
unforgettable event yang pertama ialah :

sebelum kami back for good ke malaysia,
kami sempat jaulah ke brunei.
sebenarnya dah lama nak cerita pasal jaulah brunei tapi tak sempat dan lama-lama jadi lupa.
saya ke brunei bersama aida dan suami (pada masa tu beliau belum lagi jadi suami saya)
brunei negara yang kecikkk saja.
loghat percakapan rakyat brunei lebih kurang macam orang indonesia.
tapi mereka boleh faham bahasa melayu.
rakyat brunei memang ramah, bila nampak saja kami macam kehilangan arah, pasti akan ditanya mahu ke mana.
kami ke brunei sehari saja. sejak di jepun lagi saya berimpian mahu ke brunei.
orang kata brunei negara kaya walaupun negaranya kecil.


duit kertas brunei, lebih kurang sama dengan duit malaysia

kami memang tidak plan apa-apa sebelum ke brunei.
kami tak cari hotel, atau tempat menarik untuk dilawati di sana. 
sebab tujuan kami ke sana lebih kepada untuk melihat cara hidup di sana, dan sudah tentu mencari makanan yang sedap-sedap ^^*

makanan pertama jadi pilihan ialah nasi katok.
uniknya nasi ni sebab pembeli harus membeli nasi katok di tingkap.
tak tahu lah apa maksud katok kan, tapi di kelantan katok bermaksud ketuk.


ada terbaca asal usul nasi katok di internet, orang dulu-dulu ketuk tingkap rumah/kedai penjual untuk beli nasi katok. menunya ialah nasi putih, ayam goreng dan sambal. dan nasi katok merupakan antara makanan termurah di brunei, iaitu lebih kurang rm3.
makanan di brunei memang sangat sedap, sampai sekarang masih teringat-ingat dimsum yang dijual di sana. dimsum restoran hongkong tapi diluar restoran tertulis halal.



sudah lupa apa nama telur ni tapi sedapp rasanya

bubur nasi dengan ikan masak sos apa entah, sedappppp

nasi lemak di brunei sedap, cuma sambal tidak pedas langsung tapi masih sedap dan pekat.

di brunei, memang tiada arak dijual. dan tertulis tentang larangan bawa masuk arak pada peta brunei kecuali dengan syarat. hebat kan.



pengangkutan awam yang menjadi pilihan ialah bas.tambang teksi memang agak mahal di brunei. jadi kami ke mana saja dengan menaiki bas. dan sesekali menaiki bot sampan.
selebihnya kami berjalan kaki. maklum lah baru balik dari jepun, jalan kaki berpuluh batu pun tiada masalah la kononnya.



oleh sebab kami tak mencari hotel untuk menginap pada waktu malam, kami bercadang tidak mahu tidur pada malam nya. tapi oleh sebab bimbang akan keselamatan diri dan barang, kami buat keputusan untuk menginap di hotel murah pada malam itu.
antara tempat yang sempat kami lawati ialah:

1. tamu kianggeh-kalau kat malaysia lebih kurang macam pasar tani

2. rumah atas air-ada sekolah atas air juga.kami bersiar-siar keliling kawasan ni dengan menaiki bot selama 30 minit.saya tanya pakcik driver bot tu,sayang tak sultan brunei.beliau cakap mestila sayang.setiap kali hari raya sultan akan buat istana terbuka dan rakyat dapat duit raya.best kan.


3. royal regalia building-muzium peralatan regalia




4. masjid omar 'ali saifuddien-masjid yang saaaaangat cantik pada waktu malam




5. istana nurul iman-kami bergambar di luar istana saja. tak boleh masuk dalam



6. jerudong park-macam theme park.ada taman yang saaaangat luas. tapi sebab kesuntukan masa kami tak sempat nak explore jauh ke dalam



7,8,9. dan ada 3 mall yang kami sempat pergi tapi dah lupa nama mall-mall tersebut :D

maka tamatlah kisah jaulah kami ke brunei selama dua hari satu malam. Brunei yang penuh kenangan. InsyaAllah ada rezeki boleh pergi lagi :)