Showing posts with label research. Show all posts
Showing posts with label research. Show all posts

Friday, February 6, 2015

pengalaman viva voce master

Salam Jumaat.

Hari ni nak bercerita pengalaman viva. Hari ni agak free sikit lepas dah submit manuskrip jurnal dan lengkapkan kerja lab.

Tarikh keramat viva voce saya adalah pada 9/1/2015. oh, sebelum tu, awal bulan 6 saya cuba mohon untuk tangguh pengajian atas beberapa sebab, tapi tak dapat sokongan dekan. Dekan minta saya cuba juga untuk submit tesis pada bulan 9, iaitu pada bulan saya perlu lapor diri di JPbSM. saya submit tesis pada 12/9/2014. Berdasarkan pengalaman senior2, tempoh untuk viva lepas submit tesis tu memakan masa agak lama. dua orang senior dipanggil viva lepas setahun submit tesis. Lama kan? tapi saya dimaklumkan untuk pembentangan viva pada hujung bulan 12, maknanya saya menunggu dalam 3 bulan lebih. boleh dikatakan dah cepat lah tu, mungkin management dah improvise agaknya. 
 akhir bulan 12, saya dapat emel dipanggil untuk pembentangan viva voce yang akan dijalankan pada 9/1/2015. Alhamdulillah, syukur sangat Allah gerakkan hati untuk check emel spam, sebab surat panggilan viva saya ada kat bahagian spam emel. selama ni tak pernah bukak bahagian emel spam punnnn. dalam tempoh 2 minggu sebelum viva, saya memang baca balik tesis berkali-kali. Sampai hadam. Check balik reference. Baca balik LR yang berkaitan. Saya cuba fikirkan soalan yang mungkin ditanya oleh panel, dan sediakan jawapan. Slide presentation memang dah lama siap. Hari-hari saya mock viva depan suami. hari-hari duk belek slide. kadang-kadang teringat-ingat masa tengah mandi. hihi. 

Pada hari viva, masa tu dah cuak tak lalu makan tak ingat apa dah. asyik duk teringat kat anak je, macamana la kalau tak lulus viva kali ni. dan juga kesian kat suami, dah banyak dia berkorban, ambil cuti demi nak bereskan kerja saya. teman saya siapkan tesis, teman saya print tesis, teman saya pergi viva. Jadi masa tu memang semangat nak buat yang terbaik :) dan panel dalaman merupakan panel masa saya interview untuk scholarship dan juga masa defense proposal. panel luar pula ialah dari uniten. viva saya bermula pada jam 9.47 pagi. saya diberi masa lebih kurang 15-20 minit untuk pembentangan. lepas pembentangan, sesi soal jawab. alhamdulillah Allah bagi kekuatan untuk saya jawab soalan yang diajukan dengan tenang, dan tak gelabah. dan ada la jugak jawapan yang macam tak betul, tapi saya jawab je. dan bila dia bagi cadangan, saya hanya iya kan saja. panel dalaman tak banyak tanya, mungkin sebab beliau memang dah tahu saya buat research pasal apa sebab masa defense proposal dulu pun dia yang jadi panel. panel luaran yang banyak ajukan soalan, dan dia memang check bahagian LR secara detail. dan panel memang check tesis, dan banyak tumpu pada bahagian methodology dan results. bahagian lain mereka tak bagi komen banyak sangat. tak lama lepas tu, pengerusi cakap sesi q&a dah tamat dan saya diminta keluar sekejap untuk mereka berbincang. masa tu saya tengok jam, eh, baru pukul 1045. cepatnya habis. sebab duk dengar orang cerita sesi viva agak lama, kadang-kadang ada yang kena sampai 6 jam. dalam 10-15 minit lepas tu, pengerusi panggil masuk balik dan umumkan saya lulus viva dengan pembetulan minor. Alhamdulillah Allah sebaik-baik penolong. masa tu bergenang air mata. duk teringat kat anak lagi, nak balik peluk dia. hihi alhamdulillahh.. 
sebenarnya, pada pendapat saya, apa yang penting untuk menghadapi viva ni:

1. yang pertama, kena faham betul-betul apa yang kita buat. apa yang kita tulis dalam tesis tu adalah apa yang kita tahu. kalau tak tahu jangan tulis dalam tesis. dan soalan dari panel kebanyakannya sebab mereka nak tahu betul ke kita yang buat semua projek tu, bukan orang lain.

2. adalah sangat digalakkan untuk baca tesis berkali-kali. untuk bagi kita faham dan tak lupa apa yang kita dah buat.

3. kadang-kadang, bila tengah baca tesis tu, baru perasan, eh kenapa aku buat macam ni..kenapa tak buat macam tu. masa tu dah boleh pikir kalau panel tanya kenapa tak buat macam tu, dah boleh sediakan jawapan kenapa :D

4. dan juga, masa pembentangan tu, jangan cerita apa yang kita tak buat. konon nya nak tunjuk kita hebat, sebab nanti kalau panel tanya kenapa tak buat, dan suruh kita buat benda tu, proses untuk siapkan correction lepas viva tu confirm akan makan masa agak lama.

5. prepare lah soalan spot yang kita fikir mungkin akan ditanya. dan cuba sediakan jawapan. 

6. hafal slide presentation sampai anda rasa dah naik muak dah cepatlah habis viva :D

7. jangan takut buat salah. semestinya, tak ada satu pun benda dalam dunia ni yang perfect 100%. begitu juga research kita.

8. dan yang paling pentinggg, doa doa doa. mohon Allah mudahkan urusan. 


haa tu diaa sikit-sikit tips dari saya untuk menghadapi viva. sebenarnya, fikir-fikir balik, kenapa nak sambung belajar ya. awal-awal sambung belajar sini dulu, rasa tak bestnyaaaaaaa. kat jepun lagi besttttttt masa buat degree dulu. tak boleh nak main-main sangattttt. tapi tu lah, banyak sangat ibrah yang saya dapat sepanjang buat master kat uitm ni. buat saya fikir tujuan sebenar menuntut ilmu tu. ok lah, sekian dulu. hepi sangat sebab ada peluang update blog kali ni :D


Tuesday, January 13, 2015

My master journey - 2nd final episode

Alhamdulillah finally done second final stage of my master process on last 9th Jan. Sesungguhnya Allah Maha Memudahkan urusan hambaNya yang lemah. Bila difikirkan, tak sangka berjaya juga tempuh pelbagai halangan/dugaan sepanjang tempoh buat master. Fikir-fikir balik, rasa sebak sebab berjaya juga habiskan dalam tempoh 28 bulan. Stress sepanjang buat eksperimen, dan hadapi alahan selama lebih 2 bulan, terpaksa datang lab awal pagi, angkat pintu besi lab tu pagi2 walaupun tengah sarat mengandung, habiskan 12 jam dekat lab.. dan lepas tu pula cabaran bangun pagi siapkan tesis ditemani budak tecik, dan macam2 lagi la.. Alhamdulillah terasa sebak sangat pertolongan Allah itu datang pada hambaNya yang tak berdaya ni. Sepanjang tulis tesis toksah duk cakap la berapa kali jatuh air mata ni. Dah la tak pandai inggerish :( banyak kali rasa giveup, bagitau sv nak extend. Tapi sv bagi semangat, tolong semak banyak kali.. 2 minggu sebelum viva, tak bercakap dengan orang sekeliling pun. Sebab cuak tak pernah viva. Sepanjang tempoh tu, pergi lab belek slide, hafal slide, prepare slide. Balik rumah lepas makan terus tidur (and im overweighttt now sbb lepas makan terus tidur) Penat. Setiap hari mock viva depan suami dan si budak tecik, malam2 mimpi2 viva datang ke rumah haha :D dan tiap2 hari telefon mama, doakan biar dimudahkan. Tiap2 hari minta maaf dengan suami, takut2 kalau ada salah silap moga tak disulitkan urusan.


Sebenarnya masa nak viva, ada yang tak yakin saya dapat laluinya dengan cemerlang. Katanya saya tak bersedia, katanya saya tak buat apa2. Katanya teruk la saya kena hentam nanti sebab viva scary, susah, berjam2, soalan bertubi2. Rasa down tak terkata. Sebab tu diam saja. Rasa nak menyorok dalam gua tak nak jumpa orang. Terbayang2 macamana la scarynya viva tu. lalu saya terfikir, dia tengok dan jumpa saya sejam dua saja dalam sehari, dia tak nampak dan tak tau apa saya buat dan apa saya usaha. Dia judge saya sekadar apa yang dia nampak sejam dua dalam sehari saja. Dia tak kenal saya. Allah tengok saya 24 jam sehari, Allah tahu saya usaha banyak mana... Walaupun sedih bila orang cakap macam tu, tapi saya yakin dengan Dia. sv dan co-sv banyak kali pesan jangan takut, kena yakin diri. Tenang. Kata2 co-sv yang paling tak lupa, ni benda biasa saja, kalau bagi viva ni pada orang palestin, ibarat macam kayuh basikal nak pergi kedai aje :D



Pada hari viva, of course la tak lalu makan pagi tu. Tapi suami paksa juga makan sikit, takut2 lambat habis. Sampai kat ipsis, terus setup slide lepas jumpa sv. Terharu sv dan co-sv datang bagi sokongan. Dan semestinya sv dan co-sv tak boleh cakap apa-apa sepanjang viva. Boleh tengok dan duduk aje atas kerusi. Alhamdulillah, viva yang kononnya menakutkan tu berakhir juga dalam masa sejam, alhamdulillah Allah sangat2 tolong, dan tak sangka boleh jawab soalan dari panel dan siap boleh buat lawak lagi :D dan mata berkaca bila chairperson umum 'pleased to annouced that nabila passed viva with minor correction' :') sv cakap nabila defense her thesis very well, alhamdulillah :) gembira sebab rasa apa yang buat selama ni tak sia-sia dan dapat buat yang terbaik..



Percayalah, Allah tolong hamba Dia yang berusaha :') yang penting, yakin diri, usaha dan berdoa :') sebab hanya diri kita yang tau apa yang kita buat dan apa kita mahu.. orang tak nampak dan tak rasa apa yang kita lalui, sebab tu senang nak menghakimi.. takpe, as long as Allah knows kan :) dan terima kasih suami, sebab sangat2 memahami, tolong jagakan dan uruskan budak tecik.. sanggup cuti sebab nak teman isteri dia yang cuak ni.. Alhamdulillah syukur its over now and lets begin new journey :)

Dan lepas ni kena submit journal dan buat correction tesis, masih belum boleh berjimba sepenuhnya :) tapi dah boleh la update blog ni banyak sikit lepas ni yeah :) ohh dan kena turunkan berat badan yang ternaik tu juga :D



                              lepas viva suami belanja makan manhattan kesukaan :)
                                          can you seeeee that happy face? >_<




Friday, September 12, 2014

Cerita bulan september

Update bulan september.

Bulan super sangat bizi.

Sekarang sedang tunggu pakcik kedai cc printkan tesis saya 5 salinan.
Lama menunggu, jadi boleh la update blog.
Sebenarnya, perasaan sekarang bercampur2 sebab dah nak hantar tesis hari ni.
Sebenarnya, saya nak extend belajar. Saya nak extend untuk 3 bulan. Kontrak scholar dengan uitm tamat bulan ni, saya nak extend untuk dapatkan scholar sebab rasa tak sempat siapkan research. Lalu saya nyatakan hasrat tersebut pada sv, sv yang baik hati sentiasa tolong saya, tulis sendiri surat sokongan. Terharu kali pertama.
Sv cakap saya kena jumpa dekan untuk dapatkan sokongan dari dekan juga, sebab saya dapat scholar uitm jadi kena dapatkan sokongan majikan macam tu. Sebenarnya tak semua orang akan dapat extend. Berdasarkan dari cerita2 orang, ramai yang dapat extend tapi ada juga yang tak dapat. Apapun keputusannya saya hanya harap moga itu yang terbaik untuk saya. Maka saya jumpa pa dekan untuk aturkan temujanji. Seminggu lepas tu, pa dekan telefon katanya dekan nak jumpa. Masa dapat panggilan tu saya baru naik bas nak balik, nak tunggu suami ambik kat area pkns. Pikir pikir, dah susah nak ada peluang nak jumpa dekan lepas ni, maka saya turun dari bas dan naik bas lain n masuk balik dalam uitm untuk jumpa dekan. Of cos la berdebar nak jumpa dekan, dekan kan macam pengetua/cikgu besar sekolah.

Pertama kali, masuk bilik dekan. Ada sofa ikea dalam bilik beliau. Haha kalau dah namanya perempuan :D Saya duduk. Dan dekan tengok surat permohonan dari saya. 
Dekan tanya kenapa saya nak extend, masa tu saya ingat pesan senior2 saya, kalau dekan tanya kenapa, jangan cakap tengah kumpul data, cakap tengah writing.
Saya cakap saya tengah lengkapkan tesis. Dekan belek tesis saya, dan lepas berbincang beberapa perkara, beliau nasihatkan saya agar tak extend dan minta saya bincang dengan sv. Dan tumpu siapkan tesis, dan submit bulan ini, ya bulan september ni. Sebenarnya saya tak cerita apa masalah saya, dekan tak tahu saya bersalin hari tu. Saya rasa agak tak sesuai nak cerita hal peribadi kan. Dan masih ada data yang perlu saya masukkan sebenarnya. Dan masih banyak isi tesis yang perlu dibaiki. Tapi sebab senior pesan jangan cakap pasal kumpul data jadi memang saya tak cakap la >.< . Dan selepas pertemuan tu, ada kata-kata dari beliau yang menaikkan semangat saya yang buat saya nak siapkan tesis cepat2 dan tuntut janji dari beliau. 

Esoknya, sv tanya saya, dekan cakap apa. Saya cakap dekan tak bagi extend, saya cerita semua. Sv terkejut juga tapi macam biasa beliau tenang je, cuba bantu n nyatakan apa yang saya kena buat. Terharu kali kedua. Dan sv memang sangat3 bantu saya siapkan draf tesis. Bukan saja semak tapi beliau baiki grammar satu2. Banyak kali beliau semak, walaupun saya tau beliau sangat bz. Banyak kali juga saya hampir kecundang di tengah jalan, saya nyatakan pada sv, kalau beliau rasa tesis saya masih tak cukup baik, atau masih ada masalah dan banyak lagi perlu di baiki, saya rela extend walaupun tak dapat scholar. Sebab masa tu dah putus asa sangat dah, rasa tak sempat nak siapkan. Tapi beliau tenang macam biasa, cakap tak perlu, dan terus bantu. Terharu kali ke beribu. Alhamdulillahhh perasaan lega dapat siapkan tesis tu sekarang macam dapat buang something yang sangat amat berat atas kepala ni. Sepanjang menulis tesis ni memang diiringi dengan ketawa dan air mata. Rasanya banyak yang air mata hahaha.. Lepas ni menghadap viva pula. Suami pula, cuti hari ni sebab nak teman printkan tesis dan pergi hantar ke bangunan ipsis dan bantu lain-lain lagi yang perlu disiapkan hari ini.

Walaupun tak dapat extend, tapi saya syukur Allah sentiasa datangkan pertolongan pada saya bila dalam kesusahan dengan datangkan insan2 berhati mulia bantu saya. 
Yea dah hantar tesis, dah lega fasa pertama~

Thursday, December 12, 2013

Cinta itu menyedarkanku

*Tajuk post x boleh blah kan. petikan dari buku uke

"Adakah kamu menyangka
Bahawa aku gembira
Menerima sepasang rama-rama
Di dalam kotak berkaca
Sempena hari jadiku
Sebenarnya aku tidak gembira
Dengan pemberian kamu
Aku lebih gembira
Jika melihat rama-rama itu terbang bebas
Di pesta hari jadiku."


Gembira rasanya (macam rama-rama yg terbang bebas di pesta hari jadi) bila 2,3 orang suruh kita update blog lagi. kita tak sangka orang nak baca blog kita yang medu-medu ni. terima kasih duhai sahabat duhai teman yang sentiasa mengingati. 
Kita ni sedang bermalas-malasan kat lab, biasa lah pagi-pagi pergi lab, tunggu lepas makan pagi baru ada semangat nak buat research. Jadi kita gunakan masa 
bermalas-malasan pagi ni untuk update blog, lepas ni baru buat kerja :D
Tapi sebenarnya kita tak tahu nak cerita pasal apa. Jadi kita taip sesuka hati je lah ye. 
Sejak dua menjak ni kita sukaaa sangat baca buku. Tapi kita baca buku melayu je, 
kita tak baca buku inggerish sebab kalau kita baca buku inggerish, tunggu dapat cucu 3 orang pun belum tentu habis kita baca buku tu. Sebab tu la kita beli buku harry potter dalam bahasa melayu, 3 hari je dah habis baca. Kita rasa sebab kita tak terer bahasa inggerish sebab tu kita tak baca buku inggerish. Lepas tu kan, sekarang ni kan kita tengah sambung master, semuaaaaa paper, journal tu semua dalam bahasa inggerish. Haaa padan dengan muka kita sebab kena baca paper dengan journal dalam bahasa inggerish. 
Terkial-kial nak cari word inggerish kalau nak tulis paper.
Konklusinya, buku bahasa inggerish jangan dilupa.

 
Tata, dah nak pergi makan untuk jana tenaga untuk ibu dan baby :D

Saturday, June 15, 2013

andai dapat kucapai bintang di langit pasti kuhadiahkan pada mama :)

ini update pertama guna laptop baru!
eh bukan nak menunjuk tapi teruja sangat :D
dah lama nak laptop saiz comel tapi processor power, ringan, pinky2 :D
mudah dibawa ke sekolah, tak perlu pikul beg berat lagi :D

sebenarnya nak cerita kisah mama
beberapa minggu lepas saya tak berapa sihat
dah makan ubat dan takut sebenarnya nak bergantung sepenuhnya pada ubat
makanya saya hanya bertahan
telefon ma, cakap pada ma;
"bila tak berapa sihat ni, mama doakan bila ye supaya cepat sembuh"
jawab ma;
"ye mama sentiasa doakan anak-anak mama, minum air banyak jangan banyak jalan tengah panas..."
beberapa hari kemudian alhamdulillah saya dah sihat.berkat doa ma :)

minggu lepas pula saya ada masalah dengan research
biasalah masalah kecil-kecil pun tapi bila kena fikir guna otak, pening juga dibuatnya.
dah kebuntuan idea memikirkan research
lalu saya telefon ma, cakap pada ma;
"ma, research tak berapa nak ada progress ni, ma doakan ye biar idea banyak datang"
jawab ma;
"ye mama doakan biar Allah permudah jalan, mama doa saja pun tak jadi kalau bila tak usaha. 
rajin-rajin pergi lab ye"
dalam hati, eh mama ni macam tau-tau je saya cuti lama kat rumah tak pergi lab hehe
alhamdulillah, minggu ni saya dapat lihat progress nya, alhamdulillah hampir siap tulis satu paper :)
berkat doa mama :) 

percayalah, doa ibu antara doa mustajab yang dimakbulkan Allah..

moga Allah bagi peluang kepada saya untuk balas jasa mama dan abah banyak-banyak nanti
sesungguhnya mereka dah banyak berkorban untuk saya dan adik-beradik
even dah kahwin pun tapi kadang-kadang masih susahkan mereka :'(
alhamdulillah, bila dapat duit elaun, saya hulurkan sedikit pada mereka
seringkali pemberian saya ditolak, saya tahu walau sejuta ringgit saya hulurkan pada mereka,
belum tentu dapat balas jasa dan pengorbanan mereka selama ini.
kata ma, beliau hanya nak saya doakan mereka setiap hari, dan jangan lupakan mereka :')
memang saya tak akan lupakan mereka, saya tak mahu mereka rasa 'kehilangan' saya terutamanya sekarang, selepas berumah tangga. moga Allah permudahkan jalan dan murahkan rezeki saya, 
untuk balas jasa mereka selepas ini :) 
moga saya dapat posting di terengganu nanti :) 
rabbi yassir wala tu'assir..

dan video ini, seribu kali tengok pun, air mata pasti mengalir :')


Monday, February 4, 2013

cerita pendek

sebenarnya dah taip post tajuk lain
tapi dah lama tunggu nak cerita post yang satu ni.
nak bercerita pasal kehidupan sebagai pelajar master.

saya merupakan pelajar sarjana di uitm shah alam malaysia.

di uitm kita boleh pilih samada nak sambung sarjana by coursework atau by research
saya rasa lain universiti, lain sistem nya sebab kawan saya yang mendaftar di upm untuk sambung sarjana by research tapi beliau kena ambil beberapa subjek juga.
sebelum tu nak minta maaf sebab post ni mengalami pencampuran bahasa inggeris dan bahasa melayu ya. 
kalau by coursework, kena ambil jugyou (eh alamak bahasa jepun pun bercampur sekali) bermaksud kena pergi kelas macam biasa, dan nanti ada final projek dan kena tulis thesis.
kalau by research, tak perlu ambil apa-apa subjek, hanya perlu ke lab dan buat research dan perlu defense proposal (ala-ala chukan happyou) dan di akhirnya kena present viva (ala-ala saisyu happyou)
dan minimum kena pergi 2 conference sepanjang tempoh belajar.
tempoh sarjana by coursework lagi pendek dari sarjana by research. bab yang mana susah yang mana senang, tak berani nak komen sebab daripada 10 orang yang diinterview, 5 cakap coursework senang, 5 cakap research senang. jadi masing-masing ada pendapat masing-masing.
siapa nak habiskan master cepat, sambungla by coursework.
siapa nak pengalaman beresearch lebih sikit untuk digunapakai time jadi lecturer nanti, sambungla by research.
saya pula sambung sarjana by research. pada mulanya keliru juga nak sambung by coursework atau by research. tapi sebab supervisor dah bagi tajuk untuk master by research dan atas nasihat daripada beliau saya tak dibenar sambung by coursework.

oh ya berkenaan dengan supervisor pula, sebelum tamatkan degree di jepun dulu saya dah mula mencari supervisor di malaysia. banyak juga emel yang saya hantar kepada beberapa lecturer di sini, tapi sebilangan kecil saja yang bagi respon. maka kita kena rajin kan diri mencari dan menghantar. sebab orang malaysia jarang buka emel. supervisor saya sekarang ialah seorang yang sangat prihatin sebab beliau yang banyak bantu dan sentiasa balas emel dari saya.
pertemuan pertama dengan beliau, beliau tawarkan saya jadi research assistant seorang lecturer. dan oleh sebab pada masa tu saya baru sahaja berhenti kerja, saya terima tawaran beliau.
bila saya bergelar seorang research assistant, ada beberapa perkara yang tak menyenangkan berlaku. di mana saya sedikit ditindas (bukan oleh ketua projek saya mahupun supervisor, mereka sangat baik)
maka tak lama lagi saya sudah tidak akan bergelar research assistant lagi, syukur sekarang saya dapat tawaran yang lebih baik dari itu :)

ahli lab saya terdiri daripada 5 orang.2 lelaki dan 3 perempuan. masa saya belajar di jepun dulu, saya jarang bercakap dengan ahli lab kecuali beberapa orang. masalah bahasa adalah salah satu sebab saya jarang berkomunikasi. saya lebih banyak mendengar dari bercakap. tapi bila belajar di malaysia ni, saya ingatkan saya akan cakap banyak dengan ahli lab, rupanya saya masih lebih banyak mendengar dari bercakap. tapi tetap rasa seronok bila mendengar mereka bercerita. mungkin juga sebab mereka lelaki jadi isi perbualan tu tak sehala gitu. oh, tapi yang peliknya saya punya ramai kawan di sini. ke mana-mana saya pergi ada saja yang menegur dan minta nombor telefon (perempuan sahaja ya). senior saya pun hairan, beliau dah tahun akhir tapi tak punya ramai kawan. saya yang baru masuk semester pertama dah punya ramai kenalan (ini bukan untuk mengangkat diri sendiri ya). mungkin juga sebab saya suka bertanya :D

supervisor saya suruh saya menjiwai research saya. pupuk minat pupuk minat pupuk minat. di samping supervisor yang banyak membantu, co-supervisor saya juga sangat banyak membantu dan prihatin. supervisor dan co-supervisor saya dua-dua perempuan ya. terasa macam dapat dua ibu baru gitu :D

setakat ini sahaja cerita saya untuk kali ini, moga kita berjumpa lagi di lain hari sebab ada beberapa perkara penting harus diselesaikan hari ini.jumpa lagii!

Wednesday, December 19, 2012

semangat research nabila

Assalamualaikum!

udah lama tidak mencoret di sini.masa agak mencemburui setiap hari; punch kad dari pukul 8 pagi sampai ke pukul 5 petang -office hour beb .. jadi suami hantar pergi universiti pukul 7 pagi, balik lab pukul 6 petang sebab tunggu suami datang ambil. 11 jam woo duduk kat lab. tapi tapi tapi sebenarnya..... antara pukul 7 pagi hingga ke pukul 6 petang tu, ada-ada saja aktiviti menarik yang dilakukan; jalan-jalan, makan-makan, minum-minum, main pop line :D
uitm ni pulak dikelilingi tempat seronok-seronok, maka seronok-seronoklah jadinya.
tak banyak beza dengan kehidupan menjadi student ketika di higashi oomiya dlu; pergi lab pukul 11, pulang rumah lewat malam; bosan-bosan duduk di lab, lepak di bangku tingkat 4, shopping di seiyu, beli air di ko-op. cuma.... di universiti sini ku tak berteman, hanya ada peneman di rumah. di universiti sana ku berteman. ohh rindu si Japica..

dalam banyak-banyak hari, hari apa yang saya paling rasa bersemangat nak pergi lab?
tentulah hari ahad!
tak percaya?
boleh rujuk graf semangat nabila di bawah.
graf yang memang ku cipta minggu lepas.
berdasarkan performance di lab ye.
semangat nak buat research paling tinggi pada hari ahad malam isnin walhal pada hari ahad tak pernah sesekali pun pergi lab.
hebatkan? semangat luar biasa di hari cuti hihi..




Friday, February 17, 2012

alhamdulillah berakhir sudah..

tamatlah kisah hidup saya sebagai seorang pelajar di Shibaura.
ok sebenarnya belum tamat lagi,sikitttt saja lagi.
ada lebih kurang sebulan saja lagi sebelum majlis graduasi 
hari Selasa lepas,berakhirnya final presentation kami.
alhamdulillah.pengakhiran yang baik.alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah.
banyak sangat benda yang saya dapat belajar dari lab saya.
bukan saja di lab saya,tapi di Shibaura.
nama Shibaura bukan lah hebat sangat pun kan,tak sehebat keio todai waseda dan yang lain.
orang cakap kalau nak rehat,nak buat part time,tak nak belajar susah,datang la Shibaura.
ya silalah datang dan rasai sendiri.
bukanlah saya nak angkat nama Shibaura sebab saya bersekolah di situ,
tapi sebab saya yang melaluinya,orang yang cakap shibaura senang tu 
pernah ke rasa macam apa yang saya rasa?

kami wajib ambil mata pelajaran sisko,nak terangkan pun susah tapi siapa masuk Shibaura kampus Omiya memang wajib ambil subjek ni.subjek ni tak susah,menarik sangat.siap ada group discussion dengan orang jepun.masa tu lah boleh ambil peluang kalau nak baik dengan orang jepun.tapi sebab kita orang asing,kita set minda kita,benda ni susah bila kita seorang saja orang Melayu dalam kalangan orang jepun.cuba kita ambil benda positif dari subjek ni,baaaaaanyak sangat.

lepas tu kami ada eksperimen.ya,memang eksperimen susah.siapa yang tak minat programing yabai lah jugak.tapi saya pun tak minat programing.dan tak reti programing.tapi sebab ada kawan-kawan,kami saling tolong.lama-lama rasa tak adalah susah sangat pun.biasalah proses belajar,mana ada yang senang.bila dah faham,lama-lama rasa senang lah.sama lah macam dulu-dulu masa kita mula-mula belajar abc.nak ingat satu-satu huruf,nak tulis satu-satu huruf tu susah kan.tapi sekarang kita rasa tulis abc tu sangat senang,siap boleh tulis blog panjang-panjang lagi kan. :D

bila masuk tahun 4,research bermula.saya budak denjyou (denshi jouhou system). saya nak cerita persekitaran lab saya,cikgu sangat baik,hari-hari banyak benda baru yang saya belajar.bukan saja pasal research,tapi pasal kehidupan seharian,cara nak buat kopi,dan lain-lain.senior dan kawan-kawan sangat suportif.banyak sangat mereka tolong saya.sepanjang 1 tahun jadi budak tahun 4,seminggu sekali ada meeting dengan cikgu dan ahli lab.dan kena report apa yang kami buat dalam research.sebab saya tahu saya bukan orang jepun,saya kena usaha lebih sikit.jadi saya sedaya upaya datang lab hari-hari,sedaya upaya buat research baik-baik demi nak cikgu faham apa yang saya buat.lama kelamaan balik rumah pukul 12,1 pagi tu dah menjadi kebiasaan.lepas tu ada 3 presentation besar,di mana kami kena present depan orang-orang jepun lain.di samping tu kena tulis thesis yang berjela-jela.susah.tapi sebab saya yang pilih jalan ni.walaupun kadang-kadang air mata tumpah jua,tapi saya tabahkan hati.
anda pula macamana?

ya belajar kat mana-mana pun susah,ada susah ada senang.
tapi agak tersinggung dulu bila ada orang cakap Shibaura ialah sekolah untuk orang yang tak nak belajar sangat..daripada pemerhatian saya sepanjang di sini,
semua nya bergantung pada kita.
kalau kita datang sini nak part time,part time la yang kita dapat.kalau datang nak main bola,bola la yang kita dapat.kalau datang nak belajar,itu juga lah yang kita dapat.
apa yang kita mahu itulah yang kita dapat.

ini gambar saya dengan budak tahun 4 yang lain.satu-satunya gambar kami bersama-sama.
gembira sangat dapat ambil gambar ni.
dan pada malam ni lah,cikgu baca kata-kata penghargaan yang saya tulis dekat thesis.cikgu dengan kawan-kawan gelak tak berhenti sampai keluar air mata.cikgu cakap beliau tak sangka saya ni kelakar juga. (dalam kata penghargaan tu,saya tujukan ucapan dekat setiap orang)
ohhh saya pasti merindui lab ni nanti.lab yang banyak mendewasakan saya.
gambar ni diambil oleh cikgu.
saya masak popia untuk cikgu dan kawan-kawan.
saya gembira bila cikgu cakap beliau suka.
dan beliau cakap lagi sedap dari yang kat Malaysia :D
saya pergi melawat muzium keretapi!bila sebut muzium,mesti lah terbayang benda bosan kan.budak sekolah je yang pergi melawat muzium.tapi..........oleh sebab muzium ni kat omiya je,dan oleh sebab saya saaaaaaangat minat dengan shinkansen bernama hayabusa,saya sangat-sangat lah gembira dapat pergi muzium ni.seronok sangat,sebab dapat tahu banyak sangat pasal asal usul keretapi di jepun ni,dan diorang memang bina keretapi yang dipamer ni sama saiz macam keretapi yang betul-betul.siap boleh duduk dalam tu,boleh makan-makan,nak tidur pun boleh.ada kelas belajar keretapi,game berkaitan keretapi,boleh cuba pengalaman bawak keretapi dan lain-lain.saya pun tak ingat macamana saya boleh minat hayabusa,tapi keminatan saya terhadap ia dah sampai tahap saya........










beli bantal hayabusa!
seronok sangat :D

seronok sangat melompat-lompat boleh pegang hayabusa ni.
ini gelongsor hayabusa ya :D




mari menghabiskan sisa-sisa terakhir di Jepun.



Sunday, December 11, 2011

お誕生日おめでとうございます

Sebenarnya nak post semalam. Tapi semalam balik dari baito je,kami tunggu nak tengok gerhana bulan. Sangat santik. Rasanya ni pertama kali tengok gerhana bulan,dulu kecil-kecil pernah tengok gerhana matahari sekali.
Post kali ini ialah untuk cikgu miyoshi. Semalam hari lahir beliau. Kami belikan kek,da belikan hadiah spek mata dan game ninja apa ntah sebab cikgu suka main PS3.
Untu cikgu yang sangat memahami;
Selalu bercerita,suka buat lawak,suka senyum,suka tanya saya macam-macam,terima kasih sebab terima saya masuk lab cikgu,terima kasih sebab jaga saya,banyak bagi nasihat,bawak saya balik Malaysia,belanja saya makan,ajar saya macam-macam.
Saya pasti akan rindu cikgu. Jasa cikgu amatlah saya kenang.
Dan saya berdoa,moga cikgu dapat hidayah untuk masuk Islam satu hari nanti sebab cikgu sangat baik,selalu suruh saya sembahyang walaupun tak masuk waktu sembahyang pun lagi. Cikgu banyak tahu pasal Islam jadi saya rasa sangat bersyukur, saya tak rasa kekok pun berada dalam kalangan Jepun yang ramai dan kalau ada masalah,cikgu akan cuba bantu.
Terima kasih cikgu.
Selamat hari lahir.

Friday, December 2, 2011

post ekspress

post kali ini sangat ekspress.dalam erti kata lain,satu post ini membicarakan beberapa tajuk dalam satu masa. (macam pelik je bunyinya.sebenarnya malas nak tulis post banyak-banyak)

pertamanya tentang kepulangan saya ke Malaysia beberapa minggu lepas.pulang selama 5 hari je tapi banyak benda yang saya dapat.dapat makan kfc,beger,ikan bakar,sate,kek semua tu tak usah kira lah,berat badan pun dah naik :||

tapi selain tu dapat baaaaanyak sangat pengalaman,jadi TA untuk subjek cikgu saya,sungguh menyeronokkan.seolah-olah kembali semula ke alam JAD satu masa dulu.

ditambah pula bila berjumpa dengan sensei-tachi yang sangat baik hati,selalu nak belanja,banyak tanya tentang kehidupan saya di Jepun,banyak bagi nasihat,cerita macam-macam.buat saya lupa sebentar masalah-masalah yang dialami. Mizuno Sensei tunjukkan gambar saya di zaman matrik iaitu kira-kira 3,4 tahun dahulu,sambil berkata 'tengoklah ni, dah banyak beza awak yang dulu dengan awak sekarang.'mungkin Mizuno Sensei nak cakap yang saya dah makin kurus tapi beliau malu kan :)) Wada Sensei pula,bila nampak saya,terus pergi dekat sensei lab saya sambil cakap,'ne ne,dah tahu ke budak nabila ni menulis terbalik' :DD 

Hasparina Sensei pula, berkongsi banyak cerita tentang kehidupan beliau,buat saya gembira dan terhibur. sangat tehibur dengar cerita beliau :))))

Onuma Sensei,walaupun beliau dah pindah mengajar di AAJ, tapi sempat luangkan masa bawa saya dengan sensei pergi tengok kelip-kelip disamping bergosip sepanjang perjalanan tu :D

semua ini saya tak alami di Jepun,memang sangat berbeza.sampaikan cikgu lab saya kepelikan bila tengok sensei-tachi JAD banyak bercerita dan bertegur sapa saya.
di samping tu,gembira berjumpa kouhai-tachi yang banyak juga bercerita itu-ini,suka bergurau tapi masih tak hilang rasa hormat.tiap-tiap malam saya turun bilik UT,dengar cerita-cerita mereka,kebetulan pula masa tu mereka ada interview untuk kemasukan ke universiti di Jepun,jadi saya tolong bagi sikit-sikit idea walaupun tak membantu sangat pun >.<

dan saya tak lupa kepada staff-staff ypm,yang banyak tolong saya sepanjang 5 hari tersebut.terharunya bila Kakju,warden di TBP hantar saya sampai bawah masa nak ke airport,Kaknurul dengan Kakhanum hantar mesej dan telefon beri kata nasihat.terharunya terharunya terharunya. saya pasti tak akan lupa jasa kalian semua dan kenangan bersama kalian walaupun sekejap saja.tak lupa juga,dapat jumpa famili tercinta walaupun masa begitu singkat.amat singkat.tapi saya syukur sebab diberi peluang jumpa dengan mereka.saat-saat bersama mereka saya habiskan dan gunakan sebaik mungkin supaya tak rugi begitu saja :')



keduanya tentang progres research saya.sekarang,research saya ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
oleh sebab research saya tak siap lagi,jadi kita tangguh dulu lah bercerita tentang ia.

ketiganya,
tentang keadaan banjir di Kelantan.Sekarang, Kelantan tengah mengalami musim tengkujuh@musim boh.tiap-tiap hari hujan turun,yang menyebabkan banjir di beberapa kawasan tanah rendah. tapi rasanya sekarang hujan dah agak reda kot. kadang-kadang kita tak terfikir pun kan kenapa Allah turunkan hujan, kenapa Kelantan mesti banjir, kenapa tak di Pulau Pinang. hari tu borak-borak dengan sensei, diceritanya tentang banjir di Kelantan pada setiap hujung tahun kepada ahli lab yang lain. salah seorang senior bertanya, kenapa lah banjir pulak di Kelantan tu, dah la Kelantan tu kawasan kampung. tak banjir pun kat kawasan lain. kenapa mesti Kelantan. kenapa. kenapa. sensei pun terangkan lah banjir yang terjadi akibat dari hujan yang turun tu lah yang membersihkan kawasan tanaman,tanah-tanah kering supaya jadi lembap dan boleh bercucuk tanam. (Kelantan kan banyak kawasan pertanian) ya, memang jawapan yang sensei bagi adalah simple dan mungkin ada antara kalian yang pernah terfikir dan tahu akan hal ini,tapi tidak bagi saya yang selama ini hanya tahu banjir akan berlaku di Kelantan pada setiap hujung tahun ini adalah disebabkan pertukaran angin monsun apa entah... apa yang saya nak sampai kan di sini ialah, di setiap kejadian yang Allah jadikan itu pasti ada hikmah di sebaliknya. kan. dan, teguran dari Allah tu kadang-kadang boleh jadi datang melalui orang bukan Islam yang tak faham tentang Islam pun. kan. jadi, adik-adik,kakak-kakak jangan bersedih bila rumah anda dimasuki air akibat banjir, syukurlah kita ini anak-anak Kelantan, sebab Khairul Fahmi penjaga gol Malaysia yang hebat tu pun orang Kelate jugok :DDD

Keempatnya,
Sekarang Jepun dah makin sejuk. suhu terendah hari ni ialah 3 darjah celcius. saya rasa macam nak terjun dalam kuali yang ada minyak panas menggelegak sebab tak tahan sejuk. pakai stokin pun dua lapis. pakai baju pula tak payah cakap la berlapis-lapis. makan nasi sepinggan, tak sampai sejam rasa lapar balik. nak kumpul lemak kan.

Kelimanya,
Saya rindu kawan saya, Adilin. saya harap sangat Adilin sentiasa ceria.sentiasa gembira.tak sedih-sedih. saya doa pada Allah moga Lin diberi kekuatan untuk hadapi semuanya dengan tenang dan sabar. ingat sayang, kita masih ada Dia..

Itu saja,terima kasih.

Friday, November 11, 2011

berdebar lagi

saya memang suka buat post pasal berdebar ni.
sebab hidup saya memang penuh dengan debaran.
esok saya bakal berdebar lagi.
debaran nya dah terasa dari hari ni lagi.
esok ada poster presentation.
kena present pasal progress kerja yang kita dah buat,buat eksperimen setakat mana..
saya sangat berdebar,walaupun saya lebih suka poster presentation berbanding 中間(middle)presentation yang lepas (sebab poster presentation ni hanya di present depan 2 orang cikgu,diorang datang dekat kita dan tanya soalan.中間 presentation dulu kena present depan 5 orang cikgu dan ramai orang jepun yang dengar) ,
 tapi saya lebih bimbangkan poster presentation kali ni sebab cikgu dah dekat seminggu demam,disyaki pneumonia tapi taktahu betul ke tidak khabar angin ni.
jadi kami semua seolah-olah kehilangan tongkat untuk bergantung.
serius.sebab selama ni cikgu yang banyak tolong kami.
cikgu hanya dapat check slide kami dekat rumah,dan kami pun tak nak susahkan cikgu banyak-banyak sebab cikgu ulang-alik pergi klinik tiap-tiap hari.
tadi dah hantar sekali lagi slide dekat cikgu untuk dicheck buat kali kedua,
jadi sekarang ada masa sedikit untuk menaip dekat sini.
saya harap saya dapat tidur lena malam ini.
saya harap saya dapat habiskan presentation esok dengan jayanya.
dan lepas tu saya nak jumpa seseorang yang saya dah kenal agak lama,
lebih 10 tahun kenal dia tapi tak pernah jumpa.
jadi itu juga merupakan pembakar semangat saya untuk buat presentation sebaik mungkin.
dan lepas tu saya boleh balik Malaysia dengan tenangnya,walaupun 5 hari saja.
tapi sebab balik free,saya tak kisah walaupun sekejap.
dapat jumpa keluarga sekejap tu pun dah sangat besar maknanya untuk saya :')
untuk kawan-kawan yang dekat mahupun jauh yang selalu bagi semangat untuk saya,
terima kasih sangat-sangat.
tika saya hampir nak putus asa,kalian semua tak putus-putus bagi semangat
dan terpaksa layan semua bebelan saya walaupun kalian x faham apa yang saya buat.
terima kasih ya :))
hari ini 11.11.11, hari ini hari lahir labmate saya, Asakura.
 dia memang banyak sangat berjasa dekat saya, selalu tolong saya.
saya terharu sangat. saya tak tahu nak bagi apa dekat dia,
saya cuma terjumpa milo paket 3 in 1 dalam beg sekolah, jadi saya bagi tu je.
 semua orang rancang nak buat macam-macam pada tarikh ini
 sebab tarikh yang cantik kan :) tapi saya tak ada nak buat apa-apa pun.
cuma yang terlintas di fikiran saya ialah hari ini,11.11.11 hari jumaat dan hari ini hujan turun di Saitama.ia hujan rahmat :))

Wednesday, November 2, 2011

berdebarnya rasa hati

berdebar ghaib
saya pun tak pasti kenapa orang kelantan sebut berdebar ghaib
tak tahu lah betul ke tidak ejaan ghaib tu,mungkin gaib,ggaib,gayib dan lain-lain
tapi saya tak pernah dengar la pulak ada orang yang lepas berdebar tiba-tiba jadi ghaib.
sebenarnya nak cerita pasal rasa berdebar/darah gemuruh,dah termengarut dah kat atas ni
tak tahu macamana tiba-tiba teringat dan pernah terdengar,
orang kelantan sebut 'debar ghaib' di saat berdebar

sepanjang 22 tahun hidup,selain daripada akibat pengambilan kopi selepas pukul 4 petang,saya juga akan mengalami masalah tak boleh tidur akibat berdebar.
semua orang pasti ada merasai hati berdebar-debar.tatkala ada exam,nak pergi interview,nak diijabkabulkan,nak jumpa mak mertua,nak salam dengan kakak ipar dan lain-lain.
sebenarnya saya cuma nak cakap,12hb ni saya bakal berdebar lagi sebab saya bakal ada poster presentation.saya yakin saya tak akan boleh tidur lena.

masa presentation yang lepas tu pun,malam sebelum saya akan present,saya langsung tak boleh lelapkan mata walhal (wah hebatnya penggunaan kata hubung saya) saya tak minum seteguk kopi langsung pun.dalam fikiran asyik terfikir bagaimanalah saya nak bercakap depan ramai orang jepun,dan seorang orang melayu yang petah berbicara jepun iaitu afiqah. akibatnya saya langsung tak tidur sampai ke pagi. saya pun tak tahu kenapa saya bersikap demikian, sedangkan saya tengok kawan-kawan lain yang berdebar,boleh je diorang tidur walaupun dalam hati ada debaran. mungkin saya telah set minda saya, mengatakan 'malam ni konfem tak boleh tidur sebab esok ada presentation yang membuatkan hati berdebar-debar' tapi saya tak dapat nak elakkan dan suruh otak saya berhenti berfikir dan cakap jom tidur.
tak boleh tak boleh. >.<
saya pun tak tahuuuu..siapa-siapa ada kata-kata nasihat?




kasih sahabat
saya minum dengan lahapnya sambil baiki slide.

saya telah kena gastrik.tak makan dari pagi; petang itu saya minta tolong belikan air vanhoten. sebab kerja tak siap lagi, dan saya yakin saya tak mampu jalan banyak sebab rasa sesak kat dada.tina dan kah belikan dan hantar depan lab.siap belanja lagi.terharu.
*nikmat dapat minum air vanhoten dan nikmat ada sahabat baik*

Tuesday, September 27, 2011

labku kesayanganku

nama lab research saya ialah Minet Lab.yang disingkatkan daripada perkataan Multimedia Information Network.sebelum masuk lab ni saya ingat kan minet tu singkatan bagi Miyoshi Network. -_-'' (cikgu research saya nama Miyoshi) dulu lab saya terletak di tingkat 5.sekarang dah pindah ke tingkat 4.lab saya memang nigiyaka(bising) sebab lab saya terdiri daripada pelbagai suku kaum seperti saya orang Malaysia,orang Vietnam dan orang Jepun.
hari tu berkesempatan ambil gambar lab sebab datang awal dan tak ada orang :D
ini meja saya.

ini meja untuk kegunaan makan-makan,meeting dan lain-lain.


sisa kotak yang belum berkemas.

ini tempat tidur tapi saya tak pernah lepak sini.


sebelah kanan tu bilik cikgu.sebelah kiri tu pintu keluar-masuk.

warga kerusi dan meja.

haiwan peliharaan senior.

deretan serbuk teh dan kopi.

konklusinya,saya suka datang lab bila tak ada orang :)