Thursday, December 22, 2011

pelangi selepas hujan.

kata sahabat saya, kadang-kadang kita tengok orang tu ok saja, tapi kita tak tahu dalam hati dia tengah sedih. bagi saya, saya sangat kagum dengan orang begini sebab bila dia tengah sedih, dia sedaya upaya tak tunjukkan kesedihan dia sebab tak mau orang lain rasa bimbang dan dia tetap masih mampu lontarkan senyuman. hebat kan.
bila rasa sedih, saya sedaya upaya akan buat-buat gembira. walaupun kadang-kadang terlepas juga, tapi lepas nangis kejap rasa ok lah sikit walaupun tak ok sangat sebenarnya :)
tapi bagi saya orang yang bersedih,kecewa sebenarnya mampu gembira jika dia berusaha untuk gembira. bangkit kembali. bak kata mita-san; それは貴方が決めることです。
頑張っていこうね。輝きの明日へ。
dan yakinlah, kesedihan itu juga sebenarnya satu nikmat dari Dia.sebagai penghapus dosa.

 “Tidak ada sesuatu yang menimpa seseorang Islam sama ada kepenatan, kesakitan, kesusahan memikirkan perkara yang akan datang, kedukaan, sesuatu yang menyakiti atau kesusahan mengingatkan apa yang telah berlaku hinggakan tikaman duri yang mencucuknya, melainkan Allah hapuskan dengan sebabnya sebahagian daripada dosanya.” 
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

pelangi tak akan muncul selepas hujan; 
begitulah kebahagiaan pasti akan muncul selepas kesedihan :)

curhat