Tuesday, March 8, 2011

peristiwa di subuh hari

benda yang paling saya takut bila bangun pagi-pagi ialah kalau saya terlepas solat subuh.
pagi tadi tersedar dari tidur pukul 7 pagi.alamak tak sembahyang subuh lagi!
saya memang mudah tersedar kalau terdengar bunyi apa-apa masa tidur.tapi pagi tadi tak tersedar pun bunyi alarm clock yang saya kunci pukul 530 pgi untuk bangun..
mungkin sebab kepenatan kerja semalam..
siyes,rasa nak nangis je dan salahkan diri ni sebab buat main-main benda penting lagu ni.
selama ni kalau saya liat nak bangun sembahyang bila tersedar pagi-pagi sebab dengar bunyi alarm clock,selalu je terlintas dalam hati ni,'kalau aku tertinggal subuh ni,kalau aku mati lepas ni,aku mati dalam keadaan tak sembahyang subuh' jadi walau macamana saya mengantuk pun,walau macamana saya pejamkan mata sekalipun,saya tetap akan bangun sebab terfikir macam ni dah.tapi kalau memang tak tersedar langsung..waaa saya tak nak lagu ni..
tak baik tau.melewatkan waktu sembahyang pun tak elok,
apatah lagi meninggalkan sembahyang.


مَن نسي صلاةً أو نام عنها فكفارتها أن يصليها إذا ذكرها

"Barang siapa yang terlupa solat atau tidur dan terlepasnya, kafarahnya ialah bersolatlah sebaik sahaja dia ingat" - [Hadith riwayat Muslim #684].


orang cakap boleh qada solat.tapi takkan nak qada sembahyang subuh tu tiap-tiap hari sebab tertidur/terlewat bangun.dan ada orang cakap tak ada pun istilah qada solat ni.apa-apa pun,walaumacamana sekali pun kena usahaaaa ganbareee jangan tertinggal perkara wajib ni!
solat tiang agama,benda pertama dihitung kat akhirat nanti solat kan Nabila?
jadi jangan pandang mudah.
lepas ni saya kena kunci alarm clock setiap 5 minit..semoga kerja part time yang saya buat tak kan menjadi alasan saya terlepas subuh lagi..amin.

2 comments:

FIFI COLLECTION said...

kak billa kje part time aper..??
smoga dberkati slalu ea..^_^..

Nur Nabila said...

keje dekat kilang majalah..hihi baru je keje sminggu..tq atas doa itu :))