Saturday, May 14, 2011

kerana Fate Stay Night

dalam lab saya,batch kami ada 5 orang lelaki dan 2 orang perempuan termasuk saya.saya paling rapat dengan Asakura kun,teman sebelah meja saya.beliau jarang bercakap,tapi bila dah start bercakap,memang banyak la bercerita.beliau dah banyak tahu pasal Islam,saya ceritakan serba sedikit kepada beliau..
semalam beliau tanya saya,''nabila dalam rumah pakai tudung juga ke?'' 
saya jawab,''tak,sebenarnya rambut ni tak boleh tunjuk kat orang laki''.
beliau tanya lagi,''ooo ye ke..suami pun tak boleh tengok?'' 
saya jawab,''eh boleh-boleh,suami boleh tengok lepas kawin'' 
kemudian saya tunjukkan beliau jadual sembahyang saya,beliau terkejut,sebab orang Islam kena bangun sembahyang subuh pukul 3 pagi (kat Jepun sekarang waktu subuh seawal jam 3)
dalam ramai-ramai kawan saya ni,ada sorang mamat laki nama Nakamura,kami jarang bercakap.saya pun tak tau kenapa..mungkin beliau tak suka saya.saya tak berani lah nak tegur beliau.beliau banyak cakap dengan kawan-kawan lain tapi tidak dengan saya.mungkin sebab saya warga asing = alien T_T
tapi.....
semalam masa nomikai (macam jamuan makan minum)
saya rancak bercerita dengan senior dan Asakura kun dan Ito san tentang anime di Malaysia,saya cakap saya  tak minat sangat tengok anime,kalau tengok pun saya akan tengok separuh jalan saja.tapi ada satu anime yang saya berjaya habiskan dan lepas tengok anime tu saya dah tak nak tengok anime lain sebab anime tu best sangat.kawan-kawan tanya saya anime apa,saya jawab Fate Stay Night.bila saya jawab macam tu,tiba-tiba Nakamura bangun bersorak tepuk-tepuk tangan.saya ingat beliau dah mabuk.tapi beliau tanya saya macam-macam soalan,beliau tak sangka Fate Stay Night akan femes sampai ke Malaysia.dan lepas tu,macam-macam la cerita beliau sampai dah tak larat saya nak dengar.tapi saya gembira!sebab dari situlah beliau dah mula bercakap dengan saya.
dan semalam,saya belajar satu perkara : kalau nak rapat dengan seseorang,kena tahu minat kesukaan beliau dan ketidaksukaan beliau pun kena tahu juga.supaya beliau rasa senang bila berada di samping kita.dan interaksi itu sangatlah penting.supaya tak akan timbul salah faham (saya sudah salah faham dengan Nakamura sebab menganggap beliau sombong)
semalam cikgu menunjukkan bakat bermain piano..senior pun menunjukkan bakat bermain gitar.dan kawan saya Ito san pun menunjukkan bakat bermain alat muzik yang saya dah lupa apa nama alat tu.macam masuk kelas muzik pula semalam.tapi sangatt la seronok.


Ito san main alat muzik,harga dia 1000000 yen!

cikgu terer main piano.petang2 beliau berlatih main

cikgu duet dengan senior 

nomikai ni ialah jamuan minum-minum yang memang popular dalam budaya jepun.tapi time ni la diorang minum arak ramai-ramai.ya,memang tak seswai pun untuk yang beragama Islam menghadiri benda-benda macam ni,tapi sebab nak tunjukkan rasa hormat,kena la pergi.dan mereka pun hormat budaya kita,semalam kami dihidangkan dengan makanan-makanan yang kebanyakannya saya boleh makan,dan mereka sediakan sebotol air kalpis yang besar tu untuk saya sorang!seronok..dan masa nomikai ni lah sebenarnya peluang untuk merapatkan hubungan dengan kawan-kawan Jepun.saya rasa saya akan nangis la bila nak berpisah dengan mereka semua.sebab mereka sangat melayan saya dengan sangat2 baik..

2 comments:

Has said...

ini kot yg dikatakan "tak kenal maka tak cinta" :) apa2 pun, syabas nabila!

Nur Nabila said...

terima kasih sensei!sensei,sy sgt gembira skrg kalau pergi dai..sblm pergi dai,sy akan fkir dlu nk ckp topik apa dgn kawan2 :DDD