Thursday, January 10, 2013

hati tertanya

semalam saya mimpikan seseorang.
jujur saya katakan, saya dah lama lupakan orang tersebut. 
dan kalau boleh saya dah tak nak ingat apa-apa tentang dia.
dan bila bangun pagi tadi, tertanya-tanya kenapa perlu mimpi pasal dia 
padahal dah lama kami tak bersua, tak bertegur sapa.
malah saya dah lama tak ingat pasal dia.

sebenarnya dia pernah jadi orang yang menceriakan hari saya.
sifat dia yang peramah, banyak cakap dan suka buat orang ketawa buatkan 
sesiapa saja mudah rapat dengan dia.
pada masa itu kami bersahabat baik, tapi ada sesuatu yang saya sangat tak faham 
dan nak tahu kenapa.
sampai sekarang. saya masih nak tahu kenapa dia buat macam tu pada saya.

saya ni, memang mudah terjaga dari tidur kalau terdengar bunyi, 
tak kisah lah bunyi kuat atau perlahan.
satu malam saya terjaga, saya nampak ada kelibat seseorang tengah buka fail dan beg saya.
fail dan beg sekolah saya letak di bucu katil.
perasaan masa tu hanya Allah saja yang tahu betapa takutnya saya.
saya tahu, niat dia bukan mahu mencuri barang saya. 
dia hidup mewah. jadi saya tak risaukan barang saya hilang.
saya tak tahu apa yang dia cari, tapi sejak dari hari tu, saya berjaga-jaga.
dan ada beberapa malam saya tersedar beberapa kali, saya nampak dia masih melakukan aktiviti misteri tersebut, dia buka loker saya. entah apa yang dia cari saya pun tak tahu.
dan saya ceritakan kepada teman saya yang lain, dan teman saya pun akui pernah ternampak dia seperti mencari sesuatu di dalam loker saya.

sejak dari peristiwa tu, saya dah jarang tegur dia. kami dah tak banyak bercakap. mungkin dia perasan, tapi pada masa tu saya diselubungi rasa takut. dan tertanya-tanya apa yang dia nak sebenarnya. kami dah mula tak rapat. kadang-kadang dia bawa kawan-kawan yang lain untuk sindir saya. saya sedih, hidup saya tertekan. tapi saya tak berani nak melawan, saya penakut.
saya ceritakan pada keluarga, tapi mereka pun tak boleh nak buat apa-apa, cuma nasihatkan saya supaya jangan rapat dengan dia.
satu malam yang lain, saya tidur sekatil dengan sahabat saya S. saya tersedar tiba-tiba dan terkejut, dia tengah jengukkan kepala untuk tengok saya tidur.
saya tak tahu nak buat apa pada masa tu lantas saya pura-pura tidur.
keesokan harinya saya ceritakan pada S, 
S beritahu saya dia pun nampak juga dan dia takut lantas pura-pura tidur.
seram kan kisah saya. bila teringat balik kisah tu, saya kembali tertanya-tanya apa yang dia nak sebenarnya. kawan saya cakap, mungkin dia nak tahu aktiviti saya sepanjang hari, mungkin nak tahu apa yang saya ada sebab tu dia buka loker saya. tapi kenapa sampai tengok saya masa tidur. dan kalaupun dia nak tahu apa aktiviti saya sepanjang hari dan nak tengok apa yang saya ada, kenapa sampai perlu bertindak macam tu. 
dan sebelum tamat belajar, kami dah bersalam. 
saya maafkan dia walaupun hati tertanya-tanya.
apa yang dia cari sebenarnya. saya tak punya apa-apa yang menarik pun. 

bila imbau balik peristiwa ni, hati saya jadi takut.
biarlah, segala yang berlaku pada masa lepas, kita ambil iktibar.
tiada siapa boleh jangka bagaimana kehidupan kita selepas ini melainkan Allah swt.
moga Allah pelihara saya dan keluarga dari perkara yang buruk. Amin

7 comments:

himawari said...

stalker mitai! tktnye..
klu ore jd bila, ore tnye die nk gapodio.

hakifays said...

bil.kah cam tau je.bil kan ramai peminat dlu.tak kira jantina.eh.jangan marah ya

semut merah said...

huaa bukan semutmerah kan hahaha

semut merah said...

tapi kowaiiiinye part jenguk bi tido tu *emoji terkejut*

desir2sakura said...

berd:takut kn!setahun ore duk takut gtu,hukhuk

kah:mesti la u tau u kn sedorm dgn i hihi

mutmut ji:hihi kowai ne,ain janngok oyt die jenguk ji tido jugok male2 *emoji sticker Line hok makhluk putih gigit jari sambil mato jeling ke kiri ;D

ADNI RIDZUAN said...

eee psiko gle! takutnye!! nape xtanye?

desir2sakura said...

adni:takut kn adni,die senpai,org tkut la sikit nk tny mcm tu :(