Thursday, December 31, 2009

selamat tinggal 2009..


Beberapa minit je lagi,tahun 2009 akan melabuhkan tirainya..dan lembaran baru tahun 2010 akan dibuka.

semoga segala kisah duka sepanjang tahun 2009 x akan berulang lagi untuktahun2 seterusnya..
dan semoga segala kenangan indah sepanjang tahun ini akan
sentiasa terpahat di hati :)

bila dah masuk tahun 2010 ni,maknanya dah makin dekat la masa untuk saya meninggalkan unisel dan menyambung pelajaran ke Jepun,insyaAllah..bila duk sorang2 je mesti terpikir:macamana la agaknya di Jepun nanti,boleh ke aku survive?mak pulak dah mula risau:saya nak makan ape la kat sana?saya ni x makan roti&biskut..'bila kena bawak sambal daging banyak2.pastu nanti mama suruh makcik ayu buat sambal bilis buat bekal gi sana' 'makan la ayam puas2 kat sini,kat sana nanti x leh makan dh'
ni lah antara kata2 mama.mama jangan risau lah,bila duk Shibaura tu dengan kawan2 yang sama kepala dgn bila,x kan kebulur nya :)

Dah makin dekat jugak la masa untuk saya tinggalkan kawan2 kat JAD:Ji yang banyak buat saya ketawa dan selalu hiburkan saya bila saya sedih,Sohe yang banyak berleter kat saya dan selalu kena buli oleh saya,Hanis yang banyak bagi nasihat dan Sikin yang selalu buli saya dan selalu buat lawak bila kami bersama,Tisu yang sangat2 memahami dan selalu pinjamkan bahu untuk saya,Mus yang selalu cari pasal dengan saya,Becky yang slalu kacau saya walaupun dia memng sah2 lebih kecik dari saya,pasangan kembar Fana Fani yang berbeza pwatakan tapi jiwa tetap serasi,Kakda yang banyak tenangkan saya dan selalu mengingatkan dan Elin yang memahami walaupun suka sakat saya...semua ni akan jadi kenangan bila saya berada di Shibaura nanti..semuanya memang cukup berbeza sebab kena cakap nihon go yang x pera2,pastu dikelilingi dgn orang2 jepun..zannen da ga..semoga saya cepat nareru dengan semua tu,insyaAllah :)

jya..selamat tahun baru~

dare yori mo mama wo aisu!


dare yori mo mama wo aisu
(i love mom more than anyone)

ni antara drama jepun yang saya tonton kat rumah bagi mengisi masa lapang(padahal omwork dok siap lg huhu)..cerita ni dah lama,tahun 2006.tapi memang bes la,kadang-kadang saya gelak sorang2,kadang-kadang saya senyum sorang-sorang,nak nangis pun ada.cerita die berkisarkan pasal 1 famili terdiri drp mama,papa,neechan(kakak),niichan(adik laki),dan musume(kanak-kanak laki).mama kerja sebagai ben-goshi(peguam) yang slalu balik lewat malam.papa lak suri rumah sepenuh masa:papa x kerja sebab nak mama betul2 dapat bekerja dengan gembira tanpa perlu pikir soal rumah tangga.kat setiap episod drama ni,memang terserlah la kasih sayang papa sebab sanggup korban apa saja supaya mama gembira.mama pulak slalu cakap dekat anak-anak dia yang mama x kan berjaya tanpa papa.banyak la konflik2 yang berlaku.anak-anak slalu perang mulut dengan mama dan slalu cakap 'saya x suka mama!' tapi setiap kali gaduh,papa la yang redakan keadaan..pada mulanya saya x senang dengan kemunculan jiran mereka,sorang basan(makcik) sebab saya rasa watak tu macam mengganggu kebahagiaan famili tu tapi rasa nya makcik tu la sebenarnya yang banyak bantu famili tu selesaikan masalah.dan kalo nak tau kesudahannya,anda tonton la sendiri :)

bagus tul la orang jepun buat cerita:betul2 boleh bagi pengajaran.cerita jepun banyak pasal penyiasatan,jadi kadang2 tengok cerita pasal ni pun bes gk :)

banyak pengajaran yang saya dapat daripada cerita ni:kita kadang2 x sedar,muka mak kita nampak macam tenang je,tapi dalam hati die sarat dengan masalah..siapa x sayang mak die kan?saya sayang mama saya gak.saya suka suma masakan mama(suma orang suka masakan mak die :D).dulu masa duk asrama,apa yang saya teringin nak makan,suma mama wat:mi kari,nasi air,spageti,nasi ayam.walaupun mama x suka buat kuih@biskut raya,tapi saya x kisah,sebab saya x makan banyak benda2 tu.dalam tempoh belajar ni,saya x tau camane nak balas jasa mama,saya selalu pikir nak gembirakan mama.mama cakap dia gembira kalau seiseki(result) saya setiap sem bagus.jadi saya kena belajar betul2 la,bukan kat sini je,kat jepun sana pun,saya zetttai akan gembirakan mama.saya suka buat kad untuk mama:dinding dapur kt umah penuh dengan kad2 yang saya buat.tapi sekarang ni,ble dah masuk u,saya dah x ada masa nak buat semua tu,saya beli kat kedai je sebab nak jimat masa.tapi mama cakap dia lebih suka kad yang saya buat sendiri..(nak nangis la pulak :'))

pengorbananmu laksana titisan embun
terhidang di dada subuh
meresapi ranting-ranting
umbut usia pagi

membesarnya anakmu
dalam usia restu musim
bersama tinta doamu
dimuka awan
bersama jemaan pelangi
tangan ibu yang tak ternilai


semoga saya sempat balas jasa mama..dan abah.
semoga mama x sakit lagi..

Friday, December 25, 2009

terlalu lama

tadi belek-belek buku rapi,pastu terjumpa la artikel pendek ni:

terlalu lama berdiri
akan rosakkan tulang
(patut la asik sakit pinggang)

terlalu kerap marah
wajah kelihatan cepat tua
(patut la muka berseri2 lagi :D)

terlalu banyak berfikir
kulit muka cepat berkedut
(byk pk tp xde pun kedut2 kat muka)

terlalu banyak masa lapang
merosakkan fikiran dan boleh menimbulkan pelbagai pnyakit jiwa, jadi masa lapang perlu diisi dengan aktiviti yang POSITIF!!

yosh~~jom isi masa cuti ini dengan benda2 berfaedah,pegi makan angin,wat sukudai,tolong mak kemas umah dll ^^

Wednesday, December 23, 2009

Jika kamu memancing ikan..

Setelah ikan itu terlekat di mata kail,hendaklah kamu mengambil ikan itu..Janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu saja..kerana ia akan sakit oleh sebab bisa ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup.

Begitu juga setelah kamu memberi banyak pengharapan dalam persahabatan…Setelah mulai menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya….Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja….Kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu….

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh…. cukuplah sekadar keperluanmu….Apabila sekali ia retak…. tentu sukar untuk kamu menampalnya semula….Akhirnya ia dibuang….Sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi….

Begitu juga jika kamu bersahabat dengan seseorang, terimalah seadanya…. Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya istimewa….Anggaplah dia manusia biasa.Apabila sekali dia melakukan kesilapan bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya…. akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya.Sedangkan jika kamu memaafkannya boleh jadi persahabatan kamu akan terus hingga ke akhirnya….

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi… yang kamu pasti baik untuk
dirimu.Mengenyangkan. Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah, coba mencari makanan yang lain..
Terlalu ingin mengejar kelezatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya.
Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan….. yang kamu
pasti membawa kebaikan kepada dirimu.
Menyayangimu. Mengasihimu.Mengapa kamu berlengah, cuba membandingkannya dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.
Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain Kamu juga yang akan menyesal.

::Hargailah Setiap Insan yang hadir Dalam hidup Anda::

Monday, December 14, 2009

hm..

hontou ni.penat nya menjaga hati orang tapi orang x penah pikir nak jaga hati kita.kita buat salah sikit dah terus heboh2 kat satu dunia tapi bila dia buat salah kita x penah pikir nak heboh2 kat orang.kenapa keburukan sendiri x dibaiki tapi sibuk nak becakap pasal orang lain.bak kata orang,gajah depan mata x nampak,kuman yang duk seberang laut tu jugak yang dia nampak.maaf lah,saya x mampu nak marah-marah orang ni.marah tu bukan sifat saya.tapi jangan ingat bila saya x marah,saya diam,maknanya anda boleh berkata sesuka hati,cakap-cakap belakang memburukkan saya..
saya memang suka pendam suma benda,sebab saya x suka marah orang.bila orang tanya kenapa saya susah nak marah orang,knapa saya cepat maafkan orang,knapa saya sangat berlembut hati jiwa dan raga dengan orang,jawapannya sebab saya ni hamba Dia,layak ke saya mempunyai rasa amarah pada hamba Dia gak.biasakan diri untuk memaafkan dan memohon maaf,walaupun terang2 bukan salah kita..sebab x rugi sesen pun.sekalipun ego jatuh,kita ni tetap hamba Allah..
tapi memendam ini adalah sesuatu yang sakit,ye la,kalau cakap nanti terasa pastu gaduh,kalau x cakap nanti dalam hati ni sendiri yang sakit.tapi tu lah jalan yang saya pilih:memendam rasa~

ni satu kelebihan dan kelemahan bagi saya:menjadi kelebihan bila saya mudah bersabar dengan orang tetapi jadi kelemahan bila saya dah terlampau banyak memendam lalu saya terpaksa menangis.tapi bila saya menangis orang kata saya sensitif.tapi orang lain tidak sensitif kah?salah kah menangis?
sungguh,memendam ni bukan sesuatu yang enak.jadi saya ambil keputusan:memendam tu kadang2 x bagus.yang terbaik adalah meluahkan tapi kena berhati2!luahkan pada orang yang betul,yang betul2 boleh dipercayai,yang betul2 boleh zip mulut dia dan bila dia berjanji x kan bagitau orang,dia pegang btul2 pada janji dia..alhamdulillah,orang2 itu ada di sisi saya sekarang saat saya perlukan mereka.trima kasih sangat2.saya tetap masih boleh bersabar,dan moga Allah tingkatkan kesabaran dalam hati saya sampai bila2.sampai saya dapat anak cucu nanti,cucu cicit saya sayang akan opah dia yang penyayang ni :)

Tuesday, December 8, 2009

aishh~


nak diet.tapi abah datang.gi makan.aha ^^

Saturday, November 28, 2009

BeLateD BiRtHdaY


Hembusan bayu lembut bertiup
Deru ombak yang memukul pantai
Sayu hati bila terkenangkan
Memori indah bersama
Dengarkanlah lagu kuciptakan
Tanda ingatan tulus buatmu
Moga abadi di sanubari
Bersemi buat selamanya

Segala yang manis pasti ada pahitnya
Begitulah jua hidup bersama
Segala yang indah jadikan hiasan
Segala yang buruk jadikan sempadan

Masih segar di ingatan ku sentiasa
Kenangan menggamit rasa
Tempuhi onak dan duri
Itulah yang diharungi
Janji yang telah kita bina
Tetap kekal abadi

Seandainya dugaan datang menerpa
Hingga dirimu terluka
Usah ditangis hibanya
Kerna aku bersamamu
Mengubat hati yang duka
Demi janji kita

Marilah suburkan kembali
Hubungan dengan kejujuran
Leraikan segala impian
Buktikan dengan keikhlasan
Moga persahabatan ini
Mengajar erti kehidupan
Dalam rahmat Tuhan yang Esa
Bahagia selamanya...

Selamat Hari Lahir yg ke-20 Naa..
sorii sgt2 sebab lambat wish.
saayam kamu!

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Salam dari Kelantan. ^^
sekarang ni kat Pengkalan Chepa kat rumah nenek.walaupun dah terlewat sehari,rasanya sempat lagi nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha..tapi esok dah nak balik TBP semula,kejap je masa berlalu huu.. :((

Thursday, November 19, 2009

kiite kiite ^^


video
Loveless – Yamashita Tomohisa

Mou nantonaku wakatteru kimi ga utsumuku wake wo
Wakare wo kiridasezu ni irunda yo ne
Hodou ni ochita kage wa yorisotte kasanaru noni
Futari no omoi wa ima hanarete yuku
Chigau koi ni deatte shimata kimi wo
Tsunagi tomeru kotoba mo mitsukaranai

Sayonara nante owari da nante
Uso da to itte
sore demo
Hodoita te wa tsumetaku naru bokura wa tanin ni naru
Gomen ne nante mou nakanaide
Dakishimete shimau kara
Kasaneta omoide ga itami ni kawaru sono mae ni
Hora saigo wa egao de Say goodbye...

Hitori demo heiki da yo to hajimete uso wo tsuita
Kimi no namida wo tomeru sube ga hoshikute
Hontou ni daiji datta hontou wa hanashitakunai
Ikiba no nai omoi komiageru kedo
Sono shiawase dare yori negatteru kara
Tsuyogari demo "arigatou" to tsutaetai

Sayonara datte koukai datte
Futari de
aeta akashi
Kimi to dakara sou omoeru
Kakegaenai sonzai

Wasureru you ni mune ni shimau yo tomo ni kizanda kisetsu
Atarashii mirai e isogu kimi no sono senaka ni
Sou saigo wa egao de Say goodbye...

Sayonara nante owari da nante
Uso da to itte sore demo
Hodoita te wa tsumetaku naru bokura wa tanin ni naru
Gomen ne nante mou nakanaide
Dakishimete shimau kara
Kasaneta omoide ga itami ni kawaru sono mae ni
Hora saigo wa egao de Say goodbye...

I sort of understand the reason you hang your head
You're not able to begin talking about breaking up, are you?
Even though our shadows falling on the pavement are moving nearer
Our feelings are now going further apart
You have found a different love
But you can't find the words to say to stop our connection

Things like goodbye or it's over
You say it's a lie, but even then
The hand you let go of has become cold,
we'll become strangers to each other
Things like sorry or don't cry
Because they make me want to embrace you
Before the pile of memories turn to pain
See, at the end I'll smile as we say goodbye...

"I'm fine alone as well"
was the first lie I told
I wanted a way to stop your tears
Really you were important to me,
really I don't want to let go
Emotions with nowhere to go fill my heart
But because I'm wishing for your happiness more than anyone
I may be acting tough, but I want to tell you "thanks"

Even goodbye, even regrets
They're proof that we had met
It's because it is you that I think this way
You are an irreplaceable existence in my life

So as not to forget them,
I'll etch the seasons we shared together into my heart
As I watch you go hurrying off to a new future
Yes, at the end I'll smil
e as we say goodbye...

Things like goodbye or it's over
You say it's a lie, but even then
The hand you let go of has become cold,
we'll become strangers to each other
Things like sorry or don't cry
Because they make me want to embrace you
Before the pile of memories turn to pain
See, at the end I'll smile as we say goodbye...

Loveless - 山下智久

もう なんとなく分かってる君がうつむくわけを
別れを切り出せずにいるんだよね

舗道に落ちた影は 寄り
添って重なるのに
二人の想いは 今 離れていく

違う恋に 出会ってしまった君を
つなぎとめる言葉も 見つからない

サヨナラなんて 終わりだなんて
嘘だと言って それでも ほどいた手は 冷たくなる
僕らは他人になる
ゴメンネなんて もう泣かないで 抱きしめてしまうから
重ねた思い出が 痛みに変わるその前に
ほら 最後は笑顔で say goodbye…

「1人でも平気だよ」と初めて嘘をついた
君の涙を止める術が欲しくて
本当に大事だった 本当は離したくない
行き場の無い思い込みあげるけど
その幸せ誰より願っ
てるから
強がりでもありがとうと伝えたい

サヨナラだって 後悔だって
2人出会えた証
君とだからそう思えるかけがえない存在
忘れるように胸にしまうよ ともに刻んだ季節

新しい緑へ急ぐ君のその背中に
そう最後は笑顔でsay goodbye…

サヨナラなんて 終わりだなんて
嘘だと言って それでも ほどいた手は 冷たくなる
僕らは他人になる
ゴメンネなんて もう泣かない
で 抱きしめてしまうから
重ねた思い出が 痛みに変わるその前に
ほら 最後は笑顔で
say goodbye…
dengar2 lagu baru die..

Monday, November 16, 2009

Buzzer Beat



drama Yamapi yang best ^^
lagu pun bes ^^
cite yang bagi pengajaran biar kite kejar cite2 dulu sblm kejar benda lain dan x salah nak pasang angan2 yang tinggi biar jadi penguat semangat untuk mencapai impian
masa ni lah kena rancang masa depan elok2
supaya x menyesal di kemudian hari..
nak belajar sungguh2..
nak balas jasa ma abah

x nak pikir lagi soal kawin

nak hidup dengan ma abah dulu

nak ma abah rasa gaji pertama saya

nak manja dengan ma abah macam kecik2 dulu

sayang sangat ma abah
huuu..homesick m(_ _)m

Saturday, November 14, 2009

Terima Kasih

tibe2 tangan saya menggapai henset mase kelas rinri Wada sensei..

(ni adalah antara mesej saya dengan sorang teman,tut bukan nama sebenar)

"tut,bila jahat x?"

"sori2 td henset mapuh,bakpo bila tny gitu?"

"xtau la..rase suma orang x suka bila.."

"Ya Allah.bakpo Bila kate gitu.kito manusia Bila.meme ada kelemahan..kito susoh nak ikut kehendak ore..bia la ore x suko kito Bila.tut suko sebab Bila baek sgt nge saeng2..kalo suma ore x se saeng nge Bila pun,tut ado.bla3..(ayat seterusnya terpaksa dirahsiakan atas sebab2 tertentu :))

msj seterusnya berterusan dgn msj2 mengarut sehingga 1 mesej ni buat dada saya sebak..

"Kito hidup ni,x akan buleh puaskan hati suma ore..jadi hiduplah dengan puaskan hati Allah Bila..nanti seksok saeng2 x dop jugok.Allah la tempat kito bergantung.Kito wat saloh dengan Dio,Dio bagi peluang kito taubat.Baek kan Dio"

MasyaAllah..terima kasih sahabat kerana mengingatkan..

Wednesday, October 28, 2009

'bolot'


shibaulat

Semalam saya rasa betul-betul kalut.saya rasa diri saya betul-betul ‘bolot’. ‘bolot’ tte nani? ‘bolot ni maknanya ‘serebeh’.pe plak maksud serebeh tu.serabai.serabai tu apa.aaa ape2 je la.dulu kat skolah kawan2 panggil sorang kawan saya, Akil bolot.saya pun x tau knapa budak2 laki terutamanya panggil dia bolot,saya tengok dia x bolot pun sebab saya x kenal sangat Akil dlu.hari ni saya rasa saya sangat bolot bila saya bawak banyak barang pegi kelas,satu beg isi kain semayang dan barang2 spt denshi jisho,kotak pensil,kalkulator dll n satu beg berat lagi saya isi laptop dengan buku-buku.saya rasa saya berjalan ke kelas dengan bolot nya bila membawa 2 beg yang berisi muatan banyak tu.tapi apakan daya,saya teruskan langkah kaki ini ke kelas.saya jugak rasa saya bolot semalm bila bawah idung saya ditumbuhi jerawat.sakit!x de orang yang tegur@perasan kecuali Sohair kausar,tu pun masa kitorang duk atas bas utk pulang ke TBP.yokatta..
saya rasa bolot sangat semalam sebab saya terpaksa tulis cepat-cepat gansho saitama dai sebab sensei dah nak anta ke jepun esok.dah la sensei baru bagi yang dia baiki kelmarin.tapi salah saya,sebab saya lagha tengok drama jepun,saya x buat cepat-cepat dan salah saya gak sebab saya x tanya sensei awal-awal bila shimekiri kena anta gansho tu.saya rasa bolot sangat bila masuk kelas jikken lewat,dah la masuk kelas Wada Sensei,Wada Sensei siap tegur lagi sebab masuk lambat. Saya juga rasa sangat bolot bila saya tetinggal fail jouhou kat kelas jikken,lepas gi amik kertas gansho shibaura,saya berlari pulak ke kelas jikken.sekali lagi saya ditegur Wada sensei,saya cari fail jouhou dalam gelap n x jumpa2.mana laa fail ni.mungkin ada dak2 ni yang tolong amik fail saya kot,fikir saya dalam ati.betul la tekaan saya,cik mus yang tolong amik fail saya,tima kasih banyak-banyak mus.saya rasa bolot sangat sebab naik bas dalam keadaan yang berpeluh2 sebab berlari.
Gansho dah selesai.saya terpaksa korbankan keropok lekor hanis demi menyiapkan gansho shibaura.tapi saye da tau da,cik hanis menyayangi saya,mesti la die kirim keropok tu kat ji kan hehe..
Perasaan bila 5 bulan lagi akan berangkat ke jepun?malas.kenapa?sebab da belajar kat Malaysia lama sangat.sedih la pulak nak gi jepun ni..lepas ni akan bz dengan jyuken dan interviu plak.pe persediaan saya untuk inteviu nanti?tengok drama jepun.tapi x de maknanye.kotoba drama2 yang saya tengok tu memang le mengarut.x seswai untuk saya gunakan sebagai perempuan.hehe.saya akan menanti.bila mana saya akan belajar di Shibaura nanti.(saitama dai sah2 la x dapat,saya x berharap pun :P)
X sabar nya nak hidup bersama set2 bulat yang lain:tina dan sapikah.mintak2 la kami dapat sambung belajar same2 kat situ.banyak dah yang dirancang ni,nak gi kelas nek basikal,tiap2 hari makan sayur rebus je(yaseru tame!)
Sapikah kebimbangan.sebab ade orang cakap nanti die kna tinggal sorang2.meh nak habaq skit kat orang2 yang kate lagu tu:sila tutup mulut anda daripada mempredict kan benda yang masih belum berlaku.saya bukan jenis yang tinggal kawan.
To sapikah:anda tidak akan bersama cik Hagrid a.k.a tut hehe.anda akan sentiasa bersama saya dengan patina andai jodoh kita bertiga di shibaura.amin..