Thursday, December 31, 2009

dare yori mo mama wo aisu!


dare yori mo mama wo aisu
(i love mom more than anyone)

ni antara drama jepun yang saya tonton kat rumah bagi mengisi masa lapang(padahal omwork dok siap lg huhu)..cerita ni dah lama,tahun 2006.tapi memang bes la,kadang-kadang saya gelak sorang2,kadang-kadang saya senyum sorang-sorang,nak nangis pun ada.cerita die berkisarkan pasal 1 famili terdiri drp mama,papa,neechan(kakak),niichan(adik laki),dan musume(kanak-kanak laki).mama kerja sebagai ben-goshi(peguam) yang slalu balik lewat malam.papa lak suri rumah sepenuh masa:papa x kerja sebab nak mama betul2 dapat bekerja dengan gembira tanpa perlu pikir soal rumah tangga.kat setiap episod drama ni,memang terserlah la kasih sayang papa sebab sanggup korban apa saja supaya mama gembira.mama pulak slalu cakap dekat anak-anak dia yang mama x kan berjaya tanpa papa.banyak la konflik2 yang berlaku.anak-anak slalu perang mulut dengan mama dan slalu cakap 'saya x suka mama!' tapi setiap kali gaduh,papa la yang redakan keadaan..pada mulanya saya x senang dengan kemunculan jiran mereka,sorang basan(makcik) sebab saya rasa watak tu macam mengganggu kebahagiaan famili tu tapi rasa nya makcik tu la sebenarnya yang banyak bantu famili tu selesaikan masalah.dan kalo nak tau kesudahannya,anda tonton la sendiri :)

bagus tul la orang jepun buat cerita:betul2 boleh bagi pengajaran.cerita jepun banyak pasal penyiasatan,jadi kadang2 tengok cerita pasal ni pun bes gk :)

banyak pengajaran yang saya dapat daripada cerita ni:kita kadang2 x sedar,muka mak kita nampak macam tenang je,tapi dalam hati die sarat dengan masalah..siapa x sayang mak die kan?saya sayang mama saya gak.saya suka suma masakan mama(suma orang suka masakan mak die :D).dulu masa duk asrama,apa yang saya teringin nak makan,suma mama wat:mi kari,nasi air,spageti,nasi ayam.walaupun mama x suka buat kuih@biskut raya,tapi saya x kisah,sebab saya x makan banyak benda2 tu.dalam tempoh belajar ni,saya x tau camane nak balas jasa mama,saya selalu pikir nak gembirakan mama.mama cakap dia gembira kalau seiseki(result) saya setiap sem bagus.jadi saya kena belajar betul2 la,bukan kat sini je,kat jepun sana pun,saya zetttai akan gembirakan mama.saya suka buat kad untuk mama:dinding dapur kt umah penuh dengan kad2 yang saya buat.tapi sekarang ni,ble dah masuk u,saya dah x ada masa nak buat semua tu,saya beli kat kedai je sebab nak jimat masa.tapi mama cakap dia lebih suka kad yang saya buat sendiri..(nak nangis la pulak :'))

pengorbananmu laksana titisan embun
terhidang di dada subuh
meresapi ranting-ranting
umbut usia pagi

membesarnya anakmu
dalam usia restu musim
bersama tinta doamu
dimuka awan
bersama jemaan pelangi
tangan ibu yang tak ternilai


semoga saya sempat balas jasa mama..dan abah.
semoga mama x sakit lagi..

4 comments:

GhOsToNe said...

uiks!!!

bagusnyew papa lam cite nieyh..

sggp brkorban!

nk cari lew cite nieyh!

masakecil2 said...

sayang my mama jgk!!!
(tetiba rs sedey..sob3)

desir2sakura said...

@umar:a'ah,cte die sgt2 laa menarik,uma tgk la,bila yakin uma akan suke.kakak die lawa,abang die encem.hehee ;P

desir2sakura said...

@masakecil2:tq sudi lawat blog saya dan slalu bg komen.jom kte syg mama kte~ ^^