Monday, December 14, 2009

hm..

hontou ni.penat nya menjaga hati orang tapi orang x penah pikir nak jaga hati kita.kita buat salah sikit dah terus heboh2 kat satu dunia tapi bila dia buat salah kita x penah pikir nak heboh2 kat orang.kenapa keburukan sendiri x dibaiki tapi sibuk nak becakap pasal orang lain.bak kata orang,gajah depan mata x nampak,kuman yang duk seberang laut tu jugak yang dia nampak.maaf lah,saya x mampu nak marah-marah orang ni.marah tu bukan sifat saya.tapi jangan ingat bila saya x marah,saya diam,maknanya anda boleh berkata sesuka hati,cakap-cakap belakang memburukkan saya..
saya memang suka pendam suma benda,sebab saya x suka marah orang.bila orang tanya kenapa saya susah nak marah orang,knapa saya cepat maafkan orang,knapa saya sangat berlembut hati jiwa dan raga dengan orang,jawapannya sebab saya ni hamba Dia,layak ke saya mempunyai rasa amarah pada hamba Dia gak.biasakan diri untuk memaafkan dan memohon maaf,walaupun terang2 bukan salah kita..sebab x rugi sesen pun.sekalipun ego jatuh,kita ni tetap hamba Allah..
tapi memendam ini adalah sesuatu yang sakit,ye la,kalau cakap nanti terasa pastu gaduh,kalau x cakap nanti dalam hati ni sendiri yang sakit.tapi tu lah jalan yang saya pilih:memendam rasa~

ni satu kelebihan dan kelemahan bagi saya:menjadi kelebihan bila saya mudah bersabar dengan orang tetapi jadi kelemahan bila saya dah terlampau banyak memendam lalu saya terpaksa menangis.tapi bila saya menangis orang kata saya sensitif.tapi orang lain tidak sensitif kah?salah kah menangis?
sungguh,memendam ni bukan sesuatu yang enak.jadi saya ambil keputusan:memendam tu kadang2 x bagus.yang terbaik adalah meluahkan tapi kena berhati2!luahkan pada orang yang betul,yang betul2 boleh dipercayai,yang betul2 boleh zip mulut dia dan bila dia berjanji x kan bagitau orang,dia pegang btul2 pada janji dia..alhamdulillah,orang2 itu ada di sisi saya sekarang saat saya perlukan mereka.trima kasih sangat2.saya tetap masih boleh bersabar,dan moga Allah tingkatkan kesabaran dalam hati saya sampai bila2.sampai saya dapat anak cucu nanti,cucu cicit saya sayang akan opah dia yang penyayang ni :)

5 comments:

aku::semut::merah said...

aduh..bile bila buat post ni
xdey nk ngita..haha

desir2sakura said...

hahaa..bila wt masa ji duk kroh2 kt atas katil fana :)

faNNy faNany said...

betol3...
setuju sgt ngn bila..
kte punya hati yg same..hehe
tp jgn risau,hati ak bkn utk we...hak34

desir2sakura said...

meeedu adik.haha..xpe la dik,slagi kta blh sbr kta kna sbr.kta kna trima hakikat,baik mana pun kta,jht mana pn kita,akan ada gk org hok x ska kt kta.slamat bcuti dik.kim slm ko kak ;)

desir2sakura said...

:)