Saturday, April 4, 2015

sepatah dua kata..

Hm..sekarang laman sosial jadi tempat meluah melepaskan geram, kata mengata, bersangka2 juga tempat sebar aib manusia.. banyak yang buruk mengundang dosa.. entah lah. kasihan, laman sosial ni kalau betul cara guna nya boleh jadi tabung pahala kita.. tapi kalau sebaliknya, boleh juga jadi tempat dosa berangkai untuk kita. banyak sangattt maklumat baik dan ilmu pengetahuan yang boleh dikutip dari laman sosial, bagus.. tapi kalau disalah guna, jadilah tempat mengumpat zaman cyber.. kita duk jaja cerita buruk orang, tapi buruk kita, kita tak endah.. umpamanya duk sibuk cerita orang tak bayar zakat, tapi kita duk lengah2 lagi masa imam tengah khutbah jumaat.. laman sosial dah jadi tempat luah perasaan tak puas hati, sampai terbuka aib diri.. nak mengadu raih simpati di laman sosial, lupa pada Dia penyelesai masalah semua kaum manusia.. menyedihkan bila baca status tak puas hati pada suami/isteri sendiri, pada jiran, kawan dll.. bangga ke bila orang tahu masalah dalam rumah kita.. selesai ke masalah bila dapat buat begitu.. entahlah. faham, kita sampai bila2 takkan pernah puas hati dengan apa yang kita ada.. semua manusia nak hidup bahagia dan senang, tapi kita lupa dunia hanya tempat sementara bagi kita kumpul bekalan untuk dibawa ke negara akhirat sana.. ujub riak bangga diri di dunia pasti tak kan terlintas dalam hati.. 

dan ingatan juga untuk saya, sebelum cakap aib dan buruk orang, mari jenguk dan tengok pada diri sendiri.. saya bukan orang alim, bukan orang warak, masih banyak perlu dibaiki, kadang2 terkhilaf juga, kita manusia biasa.. tapi.. serius, penat dengar duk cerita buruk orang, aib orang, sebar berita yang belum tentu betul atau tidak. hati2 sebar maklumat/berita.. kalau betul dosa mengumpat, kalau salah dosa fitnah. dua2 undang dosa.. tapi tuan punya badan macam tak endah ada buruk juga pada diri sendiri. duk suruh orang berubah, tapi tak fikir untuk ubah diri. ini peringatan untuk diri sendiri sebenarnya.. manusia boleh berubah, andai yang jahat boleh jadi baik, yang baik boleh jadi jahat.. bila disebar aib orang sedangkan dia nanti berubah, cuba fikir bila aib kita disebar sedangkan kita dah tinggalkan benda yang buruk tu.. mari duduk sekejap, tengok diri kita, tengok apa kurang kita, tengok apa yang tak ok pada diri kita.. dah cukup atau belum amalan kita biar pemberat pahala itu melebihi pemberat dosa nanti.. dan cuba renungi,cuba baiki.. baiki hubungan dengan Dia, insyaAllah, tentu takkan timbul rasa tak puas hati sakit hati ada sesiapa.. tentu takkan ada masa dan takkan sempat untuk kita fikirkan hal orang lain lagi dan sebar buruk orang lain lagi.. 

saya yang kekurangan ini sedang cuba baiki diri, tak tuju pada siapa2.. mahu kurangkan dan berehat dari dunia maya yang melelahkan..


2 comments:

sunshine said...

ingatan untuk diri ini jugak

Dewi Aja said...

Hello! Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)