Friday, April 16, 2010

ini serius

dah lama saya x berkesempatan untuk update
blog sejak bertandang ke Bumi Sakura
banyak benda yang saya mahu kongsi
banyak benda yang mengejutkan saya di sini
tapi masa belum mengizinkan saya untuk berkongsi cerita panjang

ini hanya sekadar luahan rasa..
dah lama rasa ini ingin diluah
tp x tahu kenapa hati saya menyuruh saya mengabaikan benda2 mikro seumpama ini
tp bila saya terbaca satu status seorang teman rapat yang berbunyi:

"sgt BENGANG kalu da org suka tiru sal sy..hish.."


akhirnya ku temui orang yang sama pemikirannya macam saya
entah la,serius saya x selesa bila orang tiru benda yang saya buat,benda yang saya tulis,benda yang saya pikir tapi saya x berfikiran sebegini kalau teman2 rapat saya yang tiru hal2 saya:
tapi saya rasa x selesa bila orang yang jarang berkomunikasi dgn saya berbuat sebegini..
maaf,mungkin juga saya perasan sendiri,padahal tiada siapa2 yang tiru saya
tp ini bukan sekali dua;bila saya buat itu,dia berkata nak buat juga lah
bila saya buat begini,dua tiga hari lepas tu dia juga buat begini
entah lah,saya rasa x selesa
maaf sangat2,bukan niat saya nak tujukan pada sesiapa
mungkin juga perasaan saya ni bercampur baur dgn hasutan syaitan
yang menggoda saya supaya bersangka buruk
tp ini lah yang saya rasa dan saya tak suka
saya rasa macam selalu diperhatikan
macam semua yang saya buat mesti nk sama dengan dia
dan bila benda yang dia buat tu sama dgn saya,serius saya rasa menyampah
dan perasaan ini bukanlah perasaan yang saya rasa bila berada berdekatan dgn orang2 di sekeliling saya sekarang..
sebab tu saya rasa x selesa,walaupun jauh masih lagi nk stalker2
maaf sangat2 tapi ini lah apa yang saya rasa..
dan semoga rasa ini cepat hilang
dengan cara sentiasa bersangka baik dengan semua orang..

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku
kufur dan berbuat buruk.

5 comments:

GhOsToNe said...

jg diri di bumi owg!

aku::semut::merah said...

bila maroh ko sapo ni
ngepek lana jah napok
hahah ;P

desir2sakura said...

uma:tima kasih sgt :)

ji:ngepek ke org la ji,x kn ke siput :p

~ nUr sYafiKah sAmsuDin~ said...

bila
bkpo ni??
ntah2 ngepek ko kah..
hik3..gomen ne..klu bila ad terase at ngn kah...
sabar desh~~

al-kauthar said...

bila.garangnye ko..hehe..update blog weh