Friday, December 16, 2011

my last autumn.

musim luruh baru saja meninggalkan jepun dan saya.
musim luruh yang sekejap saja.
tapi besar maknanya; ini musim luruh saya yang terakhir di jepun.
saya amat-sangat-terlalu bersyukur kerana masih diberi peluang merasai musim luruh.
di mana suhunya tidak terlalu sejuk dan tidak panas.
seperti tahun lepas,dalam entri yang lalu, saya paling suka musim luruh berbanding musim lain.
walaupun pada musim luruh kali ni saya tak makan hotate banyak-banyak macam tahun lepas sebab bimbangkan kesan radiasi, tapi saya tetap sukakan musim luruh kali ni.
dan saya masih berpeluang tengok si cantik kosmos macam dulu.
kosmos melambai-lambai 
dan saya berpeluang pergi koyok(tengok daun autumn subhanallah memang cantik sangat)
sebenarnya, bila orang ajak saya pergi koyok, saya tak adalah rasa gembira melonjak-lonjak macam nak tengok sakura, tapi tahun ni saya amat-sangat-terlalu gembira dapat koyok bersama kawan-kawan di 2 tempat yang sangat-amat-terlalu-paling menarik iaitu di Showa Kinen Park dan Kyoto.
Showa Kinen Koen memang terkenal sebagai taman yang sangat cantik di jepun tak kiralah pada musim apa pun.dan ini merupakan kali kedua saya melawat Kyoto, kali pertama dulu tak pergi jalan-jalan pun, saya hanya singgah rumah kawan saja. Kyoto memang terkenal sebagai tempat peranginan yang santek terutama pada musim luruh. 
saya pasti akan ingat dan simpan kenangan di sana sampai bila-bila...
terima kasih sangatttt pada semua sahabat yang bersusah payah datang jumpa saya dan sanggup habiskan masa jumpa saya walaupun kalian sibuk. kalau datang tokyo nanti, jangan lupalah singgah di higashi omiya walaupun kedai aiskrim baskin robin dah tak ada :D

sekarang, saya sangat-amat-terlalu suka makan ikan shishamok.
saya tak tahu ikan shishamok dipanggil apa dalam bahasa melayu.
di musim panas yang lalu,bila dengar kisah syafikah dan ikan shishamok nya, 
keinginan nak makan ikan ini sangat tinggi. 
ikan shishamok biasanya banyak dijual di perayaan musim panas di jepun.
dan saya sangat bersyukur-tak-terhingga bila Allah makbulkan permintaan saya tak lama lepas tu, sebab dapat makan ikan shishamok free ketika pergi melawat muzium toyota di nagoya. 

ikan shishamok nagoya 

nagoya memang terkenal dengan ikan shishamok kot
sebab setiap kali pergi kedai makan di sana,kami akan dihidangkan dengan ikan tersebut.
dan baru-baru ni,masa pergi rumah banghanis dengan bangdo,bangsikin masakkan ikan shishamok goreng sebagai hidangan tengahari.

shishamok bangbangbang

bermula dari situlah saya mula mempunyai minat yang mendalam terhadap ikan shisamok. 
dan sekarang, setiap malam saya akan masak ikan shishamok bakar dan makan dengan sambal kaknoni. enak sekali!

shishamok dan sambal kaknoni enak sekali


serba sedikit berkenaan profil ikan shishamok:
-nama saintifik beliau ialah spirinchus lanceolatus
-beliau spesis ikan air masin, menginap di laut dalam kot
-panjang beliau bersamaan dengan panjang perbaris 15cm tu
-beliau mempunyai kandungan omega 3 yang sangat berkhasiat untuk tubuh badan
-dalam badan ikan ni terkandung telur yang saaaangat banyak
(2 per 3 bahagian badan beliau adalah telur)
-seluruh bahagian badan beliau boleh dimakan begitu saja, sangat rangup bila digoreng maupun dibakar. termasuk kepala dan tulang. tak perlu khuatir, 
anda tak kan mengalami masalah tercekik tulang pun.
-ada juga ikan shishamok tiruan dan mungkin rasa dia tak berapa enak.
-di seiyu higashi omiya,16 ekor ikan shishamok berharga 198 yen sahaja.

orang indonesia bilang ikan shishamok ini ikan yang buruk rupa tetapi enak sekali.
tapi saya tak rasa pun rupa beliau buruk.janji rasanya enak.dan tak berbau hanyir pun.
memang macam tu lah kan,kalau nak bandingkan rupa ikan shishamok ni dengan short kek ginza cozy corner,memanglah orang akan pilih short kek yang berkalori tinggi tapi sedap tu berbanding ikan shushamok ni kan.
tapi mana boleh kita menilai ikan shishamok dari luaran semata.
sebab, mata memang sukakan yang santek-santek kan,tapi cubalah rasa!
khas untuk ikan shishamok;
kadang-kadang luaran nampak baik,tapi dalaman tak disangka-sangka.
kadang-kadang luaran nampak tak santek,tapi dalaman sesantek-santeknya.
kadang-kadang luaran nampak hina,tapi dalaman semulia-mulianya.
kadang-kadang luaran nampak miskin,tapi dalaman kaya-raya.
jadi berbalik kepada ikan shishamok tadi;
tak kisah lah rupa beliau macamana pun,tapi beliau telah pun mencuri hati saya.
dan saya tak dapat menyekat keinginan perut saya untuk berhenti makan ikan shishamok.
jangan lah pandang ikan shishamok ni sebelah mata saja,kalian cubalah rasa ye.
dont judge a book by its cover; it's what inside that counts!
ikan shishamok yang enak, bila balik malaysia nanti pasti saya akan merindui beliau..

(banyak lah pulak gambar shishamok dalam post kali ni,rasa macam tengah jual ikan pulak)

3 comments:

Has said...

oh, saya sgt suka juge shishamok! :)

aReLaN said...

waaa...rndu nihon

desir2sakura said...

has sensei:dulu sy tak berani mkn ikan ni sb org ckp byk tulang,tp bila tau tulang dia pn boleh mkn,sy jd sgt sukaa :)

senpai:meh2 dtg nihon,nnt sy blnja shishamok :)