Tuesday, November 6, 2012

Aidiladha 2012

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah setelah dua tahun tak pulang beraya di kampung,
tahun ni berpeluang pulang beraya bersama keluarga.
dan berpeluang beraya dengan 2 keluarga. 
Walaupun hari raya aidiladha dah berlalu hari 2 minggu, 
tapi oleh sebab tahun ni berlaku unfortunate event sebelum pulang beraya,
pengalaman tu akan saya ingat sampai bila-bila lah kot.

Nak cerita pengalaman pulang beraya hari tu, hari raya aidiladha jatuh pada 26hb 10.
Kami bertolak pulang ke kelantan pada 25hb 10, lebih kurang pukul 1 petang. 
plannya memang nak bertolak awal tapi atas sebab tertentu, kami bertolak lewat sedikit.
trafik bergerak lancar dari shah alam menuju ke raub (ecece macam dj radio era jew ^^)
tapi bila sampai kuala lipis, kereta dah mula bergerak perlahan.
dan tiba-tiba, banyak kereta dari arah bertentangan angkat lampu kecemasan.
saya memang blur la, tak kisah diorang nak angkat lampu kecemasan ke, lampu jalan ke.
tapi suami dah mula gelabah. suami cakap mungkin ada pemeriksaan polis kot kat depan.
tak lama lepas tu, ada 4,5 biji kereta dari arah bertentangan buat isyarat suruh u turn,
maknanya jalan kat depan tu tak boleh lalu.
maka banyakla kereta yang pusing balik termasuk kereta kami.
kami sempat tanya orang kat situ, beliau cakap ada jambatan runtuh. ada juga pakcik motosikal cakap kat depan ada tanah runtuh. dan sebenarnya kami dah mula ragu-ragu sebab tak tahu apa sebenarnya yang runtuh. bila kami dah pusing balik tu, datang la sebuah kereta ala-ala stream bagitau yang kat depan tu takde apa-apa pun, cuma jem je. jalan boleh lalu macam biasa. dia cakap dia dah tanya polis, polis cakap tak de jambatan runtuh. maka kami pun tak tahu nak buat apa. suami berhentikan kereta dan tanya seorang penduduk kampung di situ. pakcik kata kat depan tu ada jambatan runtuh. 
dan pakcik bagi direction kepada kami untuk balik melalui jalan felda.
memang saya ingat sampai hari ni la direction yang pakcik bagi; pakcik suruh pusing semula dan pergi straight 2km ke depan, lepas tu ambil kanan, 
lepas tu pergi straight 7km lagi, lepas tu ambil kanan lagi.

maka kami bergeraklah memasuki felda lebih kurang pada pukul 5 petang. hujan pula turun renyai-renyai pada masa tu. jalan sepanjang felda tu memang sempit,kiri kanan hutan tapi kami tak terkejut sangat sebab kami dah boleh agak. nama pun jalan felda kan. 
lebih kurang sejam perjalanan, tiba-tiba kereta depan dah bergerak makin perlahan. 
rupa-rupanya kat depan tu ada titi kayu. ya Allah tuhan sajalah tahu perasaan kami masa tu, berdebar sungguh saat kereta merentasi titi tu sebab saiznya yang agak kecil dan lubang-lubang. lepas kami berjaya merentasi titi tu kami memang menarik nafas selega-leganya lah. jalan raya yang pada mulanya jalan bertar kini dah bertukar jadi jalan bertanah merah. kereta di hadapan kami pun dah bergerak makin perlahan. dan mungkin boleh dikatakan langsung tak bergerak. sejam kami tunggu. dua jam. dah ada 2,3 buah kereta yang terus matikan enjin dan padamkan lampu kereta dan ramai orang keluar dari kereta untuk mencari punca kenapa kereta langsung tak bergerak. tak lama kemudian kereta di hadapan bergerak beberapa langkah ke depan. tiga jam. empat jam. kereta di hadapan bergerak beberapa langkah lagi ke depan. lima jam. barulah kereta mula bergerak perlahan-lahan ke depan. rupa-rupanya kat depan sana ada bukit cerun, dan jalan agak licin akibat hujan jadi kereta terpaksa ditolak satu demi satu. nasib baiklah pada masa kereta kami melalui jalan bukit tu,hujan dah reda. saya amat terharu, sebab penduduk felda ni memang sangat membantu kami yang kesusahan mencari jalan keluar ni, disebabkan jalan yang gelap. dan penduduk felda ni jugalah yang datang beramai-ramai membantu untuk menolak kereta yang tersekat di kawasan bukit. pada jam 11 malam kami berjaya keluar dari jalan felda chegar perah tersebut. alhamdulillah kami tiba di rumah keluarga suami pada jam 430 pagi.


akhirnya kami berjaya makan daging bersama-sama ^^

dan bapa mertua cakap, berita dalam tv maklumkan tiada sebarang runtuhan jambatan mahupun tanah. semua tu hanya khabar angin. ya Allah sakit betul hati memikirkan siapalah yang pandai-pandai buat khabar angin semua ni. memang betul-betul menyusahkan orang. tapi, seorang kawan saya yang pulang pada hari yang sama cakap, memang ada tanah runtuh. dan ada lori terbalik. haaaaa lori terbalik la pulak kan. -_-'' 

maaf lah kalau cerita saya ini membosangkang. nak ceritanya ini pertama kali dalam lipatan sejarah saya hidup selama 23 tahun, pulang ke kelantan yang mengambil masa lebih 15 jam. memang sangat penat tapi segala penat tu hilang lepas dapat makan daging dan nyicoh perut air tangan mama dan mama mertua :DDD dan sila bersedia mental dan fizikal untuk pulang bercuti pada deepavali nanti pula >,<

4 comments:

Fatimah said...

LOLLLL

Has said...

Nasib baik ada suami kan? Wink wink :)

Pabila Hati Mula Berbicara said...

bila,klu bleh jngn lalu sngt jln2 alternatif especially tyme ujan or mlm..bhy skit..hehe sbb ore byk kali gak ulang alik klate kl jd mmng xpenah amik doh jln len..hehe or bila blk ikut cameron..nek ikut tapah n kuar kt gua musang :-)

desir2sakura said...

fatimah:leeeelll ^^

has sensei:hihi tapi saya bukan co-polit yg setia sensei,tesengguk2 tido >.<

pabila hati:ooo ni la pestaim ktorg gna jln alternatif yg bahaya itu.n rasanya jln tu mmg org x penah guna kot.bhy kn?tp ms tu mmg byk keta guna jln tu n cameron.okee lain kali kitorang guna jalan cameron ^^