Friday, February 8, 2013

ayam kfc vs udang butter prawn

Tajuk tiada kena mengena.


Setiap orang pasti ada sekurangnya satu peristiwa yang tak dapat dilupakan. 

Walaupun saya ada banyak, tapi hari ni teringatkan satu peristiwa yang tak dapat dilupakan gitu. peristiwa hari pertama masuk sekolah.
Sekolah Stmfp kebanggaanku membimbing anak watan.
Seperti orang lain, hari pertama masuk sekolah berasrama pasti menyedihkan.
Walaupun kakak saya senior di sekolah tersebut tapi
 terpisah dari keluarga dan persekitaran baru cukup mencuakkan.
Hari pertama mendaftar ditemani abah dan mama juga arwah tok ayah. 
Sebelum pulang, mama belikan kfc dan kami makan beramai2. 
Bagi orang homesick seperti saya, sekalipun dihidangkan udang butter prawn pada masa tu tiada gunanya sebab tengah cuak; sekejap lagi mama dengan abah dah nak balik.
Lalu mama tapaukan saya seketul paha ayam goreng kfc . 
Mama balut ayam tersebut dengan tisu. 
Mama pesan supaya makan ayam tersebut malam tu kalau lapar. 
Saya angguk dan beredar ke asrama. 
Saya letakkan ayam tersebut dalam loker kayu saya. 

Malam tu saya langsung tak makan ayam tersebut, saya biarkan saja dalam loker.
Malam tu juga saya telefon mama sambil menangis sambil ditemani housemate, Suha. 
Suha pun menangis juga bila tengok saya menangis. 
Semestinya Suha juga homesick seperti saya.
Mama tanya saya, kalau saya nak bersekolah di sekolah harian mama akan datang ambil. Pada masa tu saya fikir saya tak sanggup kecewakan mama abah. 
Mama susah payah buat persiapan dan beli barang untuk saya belajar di sekolah berasrama, saya tak sampai hati nak hampakan mama.
Nasihat mama, lama-lama pasti saya dapat biasakan diri.
Biasalah, hari pertama di tempat baru, kawan pun hanya ada seorang.
Makan nasi pula di dalam tray besi berlaukkan kari ikan 'jaket'.
Tidur pula atas katil dua tingkat bergoyang-goyang.

Berbalik kepada kisah ayam berbalut tisu tadi, 
tahu tak berapa lama ayam tersebut terkurung dalam loker saya? Seminggu. Ya seminggu. Sebab setiap kali saya tengok ayam tersebut saya memang sebak teringatkan mama. 
Serius saya menangis bila tengok ayam berbalut tisu. 
Jadi saya langsung tak tengok ayam tersebut dan 
seboleh-bolehnya akan elakkan daripada tengok ayam tersebut.
Ayam tersebut langsung saya tak sentuh. 
Hari ke 7, saya sentuh ayam tersebut sebab dah tak berapa homesick
memang sudah keras kekung orang kelate kate. Haha. 
Beberapa tahun selepas saya bersekolah di situ, 
baru saya ceritakan pada mama abah dan adik beradik. 
Dan seperti yang dijangka mereka ketawakan saya. 
Dan kisah tu diungkit mereka sampai sekarang. 

Abah cakap saya tak patut homesick sebab abah dan mama hantar pergi sekolah, datang melawat setiap minggu ditambah lagi rumah saya dekat saja dengan sekolah. 
Abah dulu sekolah di Sdar seremban, jauh dari keluarga tambahan pula cik (arwah tok saya) hanya hantar abah sampai stesen keretapi saja.
Sekian. Anda juga semestinya ada kisah yang tak dapat dilupa seperti saya kan?
Kisah ayam berbalut tisu terkurung dalam loker kayu :D 

2 comments:

hakifays said...

hei.medu.
kah baru tahu bil simpan ayam kfc dlm loker.
pkp faris simpan ayam dlm loker 1 minggu.1minggu okkay:O
hahah

desir2sakura said...

Haha.takdok ore tau pun kah.ore tubik skolah doh br x malu nk cite hihi ^^*