Thursday, May 16, 2013

suprise!

post ini menceritakan tentang suprise.
ada orang sukakan suprise, ada yang tak suka.
kalau tanya saya, memang saya tak suka. sebab rasa terkejut mak nak gitu. 
berikut merupakan suprise-suprise yang berlaku pada saya mahupun orang sekeliling:

1. suprise pertama dalam ingatan saya ialah kepada seorang sahabat, jibah pada 10 tahun lepas.
jibah kawan baik saya sejak tingkatan 1. bila kami naik ke tingkatan 2, saya dilantik jadi pengawas.
dan lama kelamaan saya dapat rasakan saya dah tak banyak bersama jibah. sebab saya dah tak boleh lepak-lepak di dorm beliau lepas light off. semasa di tingkatan 3, pada hari lahir jibah, saya langsung tak ucap selamat hari lahir pada beliau. saya suprisekan beliau pada malam itu, lepas light off, saya pergi ke dorm beliau dan bawa kek coklat. (ya, saya langgar peraturan sebab berkeliaran lepas light off). dan beliau memang menangis teresak-esak sebab ingatkan saya dah lupa hari lahir beliau :D bersalah tengok jibah nangis tapi jibah gembira lepas tu.

2. semasa di unisel, suprise berlaku beberapa kali pada hari lahir saya, oleh kanak-kanak ribena hair,sikin,nis,ji. tapi selalu juga buat tak malu minta kek dan hadiah daripada mereka. dan kami tetap buat suprise pada hari lahir hair walaupun pada masa tu beliau demam denggi. 

3. ini suprise yang paling tak akan saya lupa. di jepun, pernah sekali kami keluar bersama ke ikebukuro. kebetulan pada masa tu hari lahir hanis dengan sikin dekat-dekat. jadi kami rancang nak suprisekan kedua-dua mereka. dan kalau boleh kali ni memang nak buat suprise yang boleh kami ingat sampai bila-bila lah memandangkan lepas tu saya bfg. kami ni kalau berjumpa, memang mulut tak boleh duduk diam. masa tu bila jumpa mereka, mereka gurau-gurau dengan saya. tiba-tiba datang idea macamana nak suprisekan mereka. saya cakap dekat mereka, kalau mereka gurau macam tu lagi, dah tak nak kawan (macam budak tadika kan haha). mereka stop kejap tapi lepas tu gurau lagi macam tu. masa tu saya terus buat muka marah dan tarik tangan sohair dan terus lari di celah-celah puluhan manusia di situ. saya dengar mereka jerit panggil nama saya, sambil-sambil lari tu saya dah gelak besar dah. sebenarnya saya dengan hair pergi belikan kek untuk mereka. manakala ji pula bawa hanis dengan sikin pergi makan di restoran thai mama. lepas beli kek, saya mesej hanis, saya cakap saya sedih bila mereka gurau macam tu. saya tak ada mood dan nak balik rumah terus. lepas tu hanis telefon saya dan beliau NANGIS ye. masa tu perut saya sangat sakit sebab tengah tahan nak ketawa. lepas beli kek, saya dan hair gerak ke restoran thai mama. dan suprisekan mereka. memang kaw-kaw kena marah dengan sikin dan hanis tapi gembiranya masa tu kami makan makanan thai yang sedap dan kek baskin robin.

4. suprise bersama kanak-kanak shibaura. pada hari lahir afiqah, kami sambut hari lahir beliau dengan megi sup beef dari china. dan hadiahkan patung penguin. penpen namanya. pada hari lahir syafikah, kami tak sempat buat suprise. sebab syafikah terlebih dahulu suprisekan kami dengan melarikan diri sebab kami lambat sambut hari lahir beliau.

5. suprise pertama untuk suami. tahun ini beberapa hari sebelum hari lahir suami, saya belikan hadiah jam tangan. mulanya nak buat suprise. tapi pada malam tu, suami cakap, beliau nak hadiah jam. haaa dalam hati dah agak dah mesti beliau selongkar beg saya dan jumpa hadiah jam tersebut -,-"makanya terfikir nak buat suprise lain. pada hari lahir beliau, saya tak ucapkan selamat hari lahir.  tengahari tersebut saya belikan 3 ketul cupcake sebab saya tahu kalau beli banyak memang tak akan habis. dan saya tempah restoran, tiada pakej untuk 2 orang makan. jadi saya ajak cerah dengan kalis datang makan sekali. suami balik kerja, saya cakap saya nak masak malam tu tapi sebelum tu saya cakap nak pergi beli barang kahwin kakak. saya tengok muka kelaparan suami. tiba di sacc, saya tarik tangan beliau masuk restoran dan rasa nak tergelak tengok muka beliau yang terkejut pada masa tu :D

6. suprise yang paling besar dalam hidup saya ialah bila mama suruh saya kahwin pada bulan 5 tahun lepas. sangat mengejutkan sebab beliau nak buat kenduri pada bulan 8. memang kekalutan dalam tempoh 3 bulan tu, tapi alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan dan semuanya indah :)


kadang-kadang takut juga nak buat suprise, takut orang terkejut sangat sampai marah. tapi yang pastinya, seronok suprisekan orang walaupun saya tak berapa suka disuprisekan :)

3 comments:

himawari said...

sy pon suke surprise.g umah nabila,kene hack fb.ayt shokai diri siap ngn jenis darah lg.pastu blk2 umah dpt poskad dr nabila dlm oshire.hahaha.nant klu ore blk msia,ore igt nk wat pggilan hangit ko bila.hahaha.agok2 kene mrh dok?

Unknown said...

Surprise plg byk masa besday kan:))
Tp tahun ni mesti xdok surprise dr set ni

Nur Nabila said...

berday:hihiii sedak kaca berd.ore akan pastikan ore x kn terkena pggilan hangit letung dari berd nntii :DDD

afiqah:biaso ore wat seprais ms besday kn..nnt besday mu suruh ehem2 sepraiskan :))))