Friday, May 3, 2013

update sebelum pulang mengundi

Bersawang berhabuk blog ini!
Hampir sebulan tak mengupdate.
Sebenarnya ada je masa nak mengupdate, tapi gara-gara research tiada progress, 
buat hati tak keruan, maka tak dapat nak mengupdate.
Hari ni sempat mengupdate sebab ada sedikit kelapangan.
Tapi oleh sebab dah lama tak mengupdate, dah rasa kekok sikit nak menaip panjang. -,-

Nak bercerita pasal demam denggi.
Bulan lepas saya dijangkiti demam denggi.
pada mulanya suami yang demam.
3 hari selepas suami demam,saya pula demam.
maka petang tu kami ke hospital untuk dapatkan ubat demam saya.
Dan oleh sebab dah masuk hari ketiga suami demam,
doktor suruh check darah di hospital.
alang-alang saya pergi hospital,doktor suruh saya check darah juga.
bila dicheck,doktor suspek saya denggi.katanya platlet saya kurang dari 140.
tapi saya tak percaya. pada firasat saya yang tak pernah berkecimpung
 dalam dunia medik ni, saya memang menafikan kata-kata doktor tu 
dan sangat yakin platlet saya rendah sebab saya baru demam hari pertama. 
sesuka hati je kan buat teori sendiri. -,-
tapi suami saya pula hanya demam virus biasa.doktor cakap platlet beliau sihat.
dan doktor suruh saya datang lagi pada keesokan hari,untuk check darah lagi.

keesokan harinya,bila dicheck,platlet dalam badan saya makin turun.
dan saya memang disahkan kena denggi.
dan doktor pesan saya kena minum air banyakkkkkkkk.
denggi tiada ubat ya.dan kena datang check darah lagi sampai platlet naik semula.
Bila tanya petua dari kawan dan saudara mara yang berpengalaman dijangkiti denggi, 
ada yang suruh saya makan sup ketam,
ada yang suruh minum 100 plus,ada yang suruh minum jus betik muda betina.
haaa jus betik muda betina tu 
memang saya tak tahu nak cari kat mana. 
Tapi,saya memang beli lebih sedozen air 100plus botol besar tu,
sehari 2 botol saya cuba habiskan.dan saya buat sup ketam juga.

Hari keempat, saya pergi check darah, 
alangkah gembiranya sebab platlet dah naik mendadak tapi 
doktor cakap sel darah putih saya pula yang makin turun..
(kata doktor, platlet dan darah putih haruslah tinggi kedua-duanya)
maka saya disuruh datang lagi keesokan harinya.
hari kelima, kebetulan mama dengan abah datang.
saya gembira tak terkata sebab mama tolong jagakan, 
dan bawakan saya sup ketam nipah.
memang sedap lah,berbanding dengan sup ketam yang saya buat sendiri.hehe.
Hari keenam,demam datang kembali.bila pergi hospital,
doktor cakap platlet saya memang jatuh merudum. 
tapi sel darah putih pula dah naik mendadak,kesan daripada saya makan sup ketam.
sepatutnya saya ditahan dalam wad,
tapi doktor bagi peluang suruh saya minum air banyak-banyak.
bila saya cakap saya dah minum banyakkkkkk sangat,doktor suruh
saya minum laaaaaaagi banyak.doktor cakap tak kisah lah saya minum 
air apa pun asalkan saya minum sebanyak-banyaknya.
tapi saya memang dah tak larat nak minum 100 plus.
tekak dah tak boleh terima 100 plus.dan walaupun saya dah minum 
air 100 plus berbotol-botol,tapi platlet saya masih tak meningkat.
adakah 100 plus tak berkesan untuk saya? -,-
jadi saya minum air masak dan jus buah pula.dan hari seterusnya,
platlet semakin meningkat.alhamdulillah saya beransur sembuh.  
kedua-dua bahagian siku saya memang dah lebam-lebam 
sebab setiap hari kena ambil darah. 
dan peringatan, jangan hanya minum air 100 plus,  
minumlah bermacam-macam jenis air. terutamanya air yang dimasak. 
dan kena minum dalam kuantiti yang banyaaaakkk. 

sepanjang saya demam, memang saya langsung tak sentuh nasi sebab kekenyangan minum air. bila diingat balik,rasa sedih sangat-sangat sebab banyak susahkan mama abah, dan juga suami. suami ambil cuti sebab risaukan saya. dan biasalah orang sakit, banyak kerenah. nak makan itu lah, nak minum ini lah. seminggu tak datang lab,research tak ada progress. tapi terbaca status ustaz kazim di facebook, katanya,


" Bila kita sebut tentang Kifarah,kifarah maknanya apa kita buat ada balasannya.
Kita buat baik walaupun sebesar zarah,jahat pun ditunjuk baik pun ditunjuk.
Kadang-kadang Allah simpan apa yang kita buat di hari kiamat baru nampak,
ade yang di dalam kubur baru dibalasnya tetapi kadang-kadang 
Kifarah Allah tunjuk di atas dunia dan kita kena ingat
 Kifarah yang kita dapat untuk menghapuskan dosa.
Tangan kita kebas,sakit cuba ingat tangan ini pernah buat apa?
mungkin tangan ini pernah pegang tangan anak dara orang,
mungkin tangan ini pernah tampar anak kita,
mungkin tangan ini pernah jentik kucing 
Allah turunkan Kifarah untuk menghapuskan dosa kita tangan kita sekarang 
tak berapa cantik,tak berapa sedap nak genggam tangan tak berapa elok.
sabarlah....itulah satu bentuk Allah nak hapuskan dosa kita,
Itulah kifarah atas perbuatan kita "

Jadi bila difikirkan kembali, walaupun research tak ada progress, tapi Allah bagi nikmat sakit tu sebagai kifarah untuk hapuskan dosa. Allahuakbar.

Sekian daripada saya, malam ni nak balik kelantan untuk mengundi. ini kali pertama saya mengundi. nanti saya update pasal mengundi pula ye. teruja nak tengok kereta kebal dan gajah di kelantan :D siapa pun yang menang, moga kerajaan yang bakal mentadbir Malaysia nanti adalah kerajaan yang bukan saja mengutamakan pembangunan dan kebajikan rakyat, tetapi juga yang dapat menaikkan martabat islam, bersih rasuah, mementingkan keadilan, bebas dari penganiayaan, fitnah dan lain-lain lagi. ini kalilah! eh?

2 comments:

afiqah said...

makin matang belog mg bi:))

desir2sakura said...

ye ke pik..tapi aku rasa blog ni masih medu mcm dulu...