Thursday, August 20, 2009

hormati azan.hormati azan.hormati azan

Dengan Nama c(_l_) l Yang Maha Pengasih Dan Maha Penyayang. Lidah kelu di saat kematian. Kematian pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati.... mengapa kebanyakan orang yang nazak (hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya menahan kesakitan sakaratul maut.

Teringat semasa di sekolah Faris Petra dlu, tatkala azan berkumandang, semua rakan senyap dan guru juga berhenti mengajar seketika untuk menghormati seruan azan itu. Betul, di JAD ini sensei2 orang Jepun,mana lah tahu menghormati azan itu(tapi ada segelintir sensei jepun yang memahami).Diorang tetap mengajar di depan tapi sebagai umat Islam,yang belajar dan diajar,marilah kita sama2 menghormati azan yang dilaungkan..x sampai 5 minit pun. dah la kite dapat pahala kalau jawab azan kan..Mungkin saya juga pernah lalai, jadi marilah kita sama2 mengingat kan..


Diriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud :
"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apapun semasa azan berkumandang. Sebagai orang Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya.Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.... mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba.... maka kita tidak dapat mengucapkan kalimah lailahaillallah... yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya dicabut...Allah menjanjikan syurga untuknya.
Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu walaupun nyawa sedang dicabut. "Ya...Allah, anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah Laillahaillallah......semasa sakaratul maut menghampiri kami....AMIN"


2 comments:

masakecil2 said...

smkn hr smkn ramai yg mgabaikn azan..
trmsklah diri ini kdg2

desir2sakura said...

sy juga kadang2 mcm tu juga.kta saling mengingatkan ye..