Monday, July 5, 2010

biar bulan bicara sendiri..

hari ni saya kena tipu..bukan kena tipu siyes2,tapi ada kawan kacau saya;katanya dia nak luah 1 benda kat saya tapi dia takut saya terasa hati..punya la cuak,sampai x lalu nak makan buka puasa hari ni..rupe2nya die nak mintak duet beras je ponn..aduh laa..puas saya pikir ape la salah saya.tapi x marah pun kat kawan tu,dia buat saya jadi bertambah sayaaaang kt dia ^^
minggu lepas saya belajar satu benda :: diam memang kadang2 lebih baik,tapi kadang2 kita kena menyuarakan pendapat kita dalam keadaan2 tertentu..tahun kedua saya di JAD,daripada seorang yang sangat banyak cakap,saya jadi seorang yang pendiam..ramai kawan yang terdekat perasan,kenapa saya jadi kurang bercakap.実は、saya pun x tahu kenapa saya mengalami simptom2 seperti ini(bila dipikir2 balik,saya rasa saya tau kenapa,tapi biarlah ia jadi rahsia saya seorang) dan ada orang cakap kat saya,saya ni seorang yang bising tapi dalam masa yang sama saya juga seorang yang pendiam :: saya bising dalam sesetengah keadaan,dan jadi pendiam dalam sesetengah keadaan..pelik kan?tapi saya pun rasa macam tu juga.kadang2 berdiam diri bukan penyelesaian terbaik tau,sebab orang x tahu apa yang tersirat dalam diri kita;samada kita suka atau pun tidak..dan bila saya selalu diam ni,saya rasa saya selalu kena tindas;sebab bila orang cakap saya macam tu,macam ni,saya hanya berdiam diri je walaupun saya x suka.saya rasa saya lembik.macam agar-agar.saya x boleh jadi agar-agar!dalam kelembutan tu kita kena ada ketegasan kan..terima apa saja teguran dari orang sekeliling sebab itu yang akan meng改良kan diri kita supaya menjadi yang terbaik..manusia selalu akan berubah dalam kehidupannya, dan kita selalu berharap dan mewujudkan perubahan itu menuju ke arah yg baik.
dah lama x makan agar-agar

eh tapi bukan ni sebenarnya yang saya nak tulis..sejak duk kat jepun ni,saya jadi sangat bersistematik dalam pengurusan wang;sebab saya rasa time kata JAD dulu,saya sangat lah seorang yang boros,x pandai nak menggunakan wang dengan sebaik mungkin..kerja2 mencatat belanjawan itu sesuatu yang perlu dilakukan untuk memastikan pengaliran wang kita tu x mengalir ke tempat2 yang x sepatutnya.mungkin ada hikmah wang travelers check saya 'hilang' sementara,saya menjadi seorang yang amat berhati-hati bila menggunakan wang..seperti yang alom saya sedia maklum,saya memang sorang yang x pandai berjimat,saya suka habiskan duit untuk banyak benda yang sia2..tapi lom percaya atau x,adik lom ni dah boleh urus wang..hehe..sebab bila duduk kat jepun ni,semua benda saya kena bayar guna duit sendiri;sewa rumah,bil air,elektrik,telefon,gas dan lain2.jadi saya kena bijak merancang..sekarang dah dewasa;banyak benda yang saya kena pikir..moga saya istiqamah dan tergolong dalam golongan orang2 yang selalu berfikir..amin..
hiduplah seperti pokok yang berbuah manis;jika orang melemparnya dengan batu,pokok membalasnya dengan menggugurkan buah yang manis

6 comments:

SAIYIDATUL SHUFWAH BINTI JABILIN said...
This comment has been removed by the author.
faNNy faNany said...

sedapnye agar2 tuh!!!
tp x sedap kn jd agar2...huhu

desir2sakura said...

yup2 bes kan lagu broery marantika nyanyi.. :)

tima kasih dat,kakbila pegang kata2 dat ni :D

Anonymous said...

sedapnya agar-agar..jgn jadi lembik mcm agar-agar ok

SAIYIDATUL SHUFWAH BINTI JABILIN said...

biarlah bulannn bicara sendiriii..
biarlah bintangkan mnjadi saksi..lalala(lagu sape la nih,broery marantika kot:D)

emm..diam itu bijaksana
dan diam x semestinya kalah..
dan diam menjadi lebih indah bila isinya ada kekuatan dan ketabahan..
bertahan.bertahan..>.<

desir2sakura said...

fani adik:em2 kta jgn jd lembik mcm agar2 ya :D

dat:kt komen yg dat anta sblm ni,die ckp comment collapsed,pastu kak bila dh remove..ni da dpt yg baru pny..thanks my dear :)