Sunday, July 10, 2011

jujur itu perlu

assalamualaikum!


ini sashimi
sashimi ialah ikan mentah,yang dimakan dengan kicap masin atau wasabi.
sedappppp
saya paling suka sashimi salmon 
tapi sashimi mahal sikit
lagipun beliau mentah
jadi eloklah makan jarang-jarang saja
masa awal-awal datang jepun dulu,tak pandang pun benda ni
dan yakin sangat-sangat tak akan makan pun benda ni
tapi sekarang..sungguh enak dimakan begitu saja laa


bila keluar membeli-belah dengan kawan-kawan,
mereka tanya saya cantik tak baju yang mereka berkenan,
cantik tak seluar yang mereka nak beli..
oleh sebab saya nak gembirakan hati kawan-kawan,
saya akan cakap 'cantiklah' 'ok saja' 'sesuai je dengan kamu'
jarang-jarang sekali saya akan berkata negatif  
seperti 'kamu nampak buruklah pakai ini' 'tak sesuai lah' 'gemuk' dan lain-lain
tapi tak semua jawapan saya akan cakap 'cantiklah' 'ok saja' 'sesuai je dengan kamu'
tapi kebanyakan jawapan dari saya begitu lah
tapi kan....(banyak nya tapi) ada kawan cakap
saya telah berlaku tidak jujur..
dalam nak menggembirakan hati kawan-kawan,
saya tidak jujur..
kata kawan,beliau dah tak mahu tanya pendapat saya 
sebab saya selalu berikan jawapan yang menggembirakan
dan sekarang pendapat saya akan dikira sebagai pendapat yang
 terakhir selepas pendapat kawan-kawan yang lain wuawuawuaaa
haaaaa lepas ni mesti semua dah tak mau minta pendapat saya dah kannn hehe..
tapi kan kan kan..saya rasa memang baju/seluar/kain tu sesuai 
dengan awak,serius saya tak tipuuuu..
dan saya belajar sesuatu :
bila kita sayang seseorang itu,kita cenderung berkata yang 
manis-manis untuk gembirakan hati dia
tapi....kita tak sedar sebenarnya dia hanya perlukan jawapan jujur dari kita,BUKAN pujian.
memang niat kita mau menggembirakan hati dia,
tapi adakalanya jujur itu perlu :)

4 comments:

Has said...

haha! macamana cerita sashimi boleh jadi cerita fesyen pula! :D tp mmg susah untuk jujur bila dalam keadaan macam tu..saya pula sekarang makin gemuk..tp kadang2 kita perlukan orang kata kita gemuk supaya kita sedar diri sikit..tp bila kita tanya orang, orang akan kata.."tak la..tak gemuk la..sesuailah dengan ketinggian"..kata2 yg akan buat kita terlalai..tp sebenarnya orang tak mau buat kita terguris..sebab bila kita ditanya benda yang sama kadang2 kita cenderung bagi jawapan yang sama juga..sebab tak mau orang terguris.... sebab masing2 mahu menjaga hati masing2..akhirnya..semua orang pun akan bertambah gemuk! :D

syazwe said...

mcm mana kalau pd pandangan seseorang,dia x gmuk,tp pd pndangn org lain dia gmuk?dan minoriti kata jujur n majoriti kata x jujur,msti org percaya pd yg majoriti gk kn.
:)))

diLza said...

haha..tapi adi suke klu mtk pendapat ngan bila..sebab bila skmo bagi yg +ve...x kisah la jujur ke x, asal happy..hahahaha --> pasni x se tanye bila pasal baju r..nk soh bila jawab soklan "adi lawa ke dop" ..confirm bila jawab lawa..hehe =p

desir2sakura said...

sensei:hihi..tu lah sensei,nnt semua orang akan jadi gemuk.ye2 sensei,kadang2 saya takut nk guriskan hati orang :DD
we:mn ada gitu..kalu 70 org oyt dia gmuk,sorg jh oyt x,kne dgr hok sorg tu je la ye..? :PP
adi:hahaaa lucunyo adi...tny la bila sokmo adi lawa ke dop,mst adi bsemangat tipa2 hr sb bila akn wi jwpn positif :PP