Friday, March 18, 2011

Allah,aku khilaf

saya pulang ke Malaysia.dalam hati ada taman tapi dalam hati tetap rasa berat.pulang nya ke Malaysia bukan berniat untuk melarikan diri dari bencana yang Allah timpakan di bumi sakura ni,sebab kalau ajal saya dah sampai,kat Airport Singapore ni pun bila-bila masa je Allah boleh cabut nyawa saya.Bila difikir-fikir balik saya dapat banyak ibrah daripada benda-benda yang saya alami selama saya berada di Jepun semasa kejadian bencana alam berlaku di sana..dan saya berasa sangat beruntung,sebab saya antara orang-orang yang terpilih untuk turut sama merasai keadaan seperti ini.

"Gempa bumi dan tsunami di Jepun adalah satu bencana alam bagi memperingatkan manusia tentang kekuasaan Allah s.w.t. yang di luar jangkaan manusia. Semua manusia perlu ingat bahawa kematian akan datang secara tiba-tiba. Oleh itu, manusia perlu membuat persiapan sebaiknya semasa hidup di dunia. Inilah pendirian yang sepatutnya ada oleh setiap umat Islam dan juga manusia lainnya."


selama ini saya sangat yakin bahawa saya sangat-sangat berada dalam zon yang selamat/selesa.di Jepun insyaAllah tidak akan berlaku kecurian selain kecurian basikal dan payung sahaja,orang nya pun baik-baik belaka,boleh kata Jepun ini negara yang kampeki(lengkap,macam-macam adaaa),tak ada yang perlu dikomplen kan.bencana alam yang menimpa Jepun ini,kiranya Allah mahu tunjukkan pada saya,seselesa mana pun kehidupan saya di Jepun,saya tetap takkan boleh lari dari bencana yang Allah mahu timpakan.manusia diuji dengan bermacam-macam,dan ujian ini memang menyedarkan saya,saya tak boleh selalu rasa senang sampai lupa pada Dia..
orang Jepun ni boleh dikatakan bersikap individualistik.diorang memang suka buat hal masing-masing,dah tak kisah tentang orang lain.bencana yang Allah timpakan ini kiranya Allah mahu mereka bersatu-padu semula,bekerjasama dan ambil kisah tentang orang lain juga..dan mereka berjaya!buktinya di bahagian yang tidak dilanda bencana alam,mereka sanggup bergelap bersejuk di dalam rumah semata-mata mahu menjimatkan elektrik untuk dibekalkan ke tempat yang dilanda tsunami dan gempa..dan saya ada terbaca satu kisah dari twitter,seorang homeless (orang yang tiada rumah) memberikan kotak sebagai tempat tidur kepada mangsa bencana yang baru kehilangan rumah kerana bimbang kesejukan.bagusnya mereka...nilai Islam terlihat jelas pada diri mereka yang bukan Islam..
'orang Jepun memang baik tapi suma tu luaran je,
diorang hipokrit.kat dalam hati diorang hitam legam' 
bagaimana pula dengan kita.....?luaran pun dah tak bersih....
dalam hati pun belum tentu bersih kan?
bukan niat untuk mengagung-agungkan Jepun,
negara yang majoritinya bukan Islam.
tapi banyak sangat yang saya dapat belajar dari negara yang kecil ini.

I saw Islam,but no muslims -Muhammad Abduh-

tersentuh dengan puisi karya Hilal Asyraf:

Puisi Dedikasi buat Jepun


Kadangkala wahai saudara,

Manusia itu perlu digegarkan,

Barulah mereka terbangkit daripada lena


Adakalanya wahai saudara,

Derita itu tiba tanpa amaran,

Biar manusia itu faham bukan semua berada dalam kawalan



Negara kalian adalah antara yang termaju,

Pelopor teknologi dan dikagumi,

Bangkit daripada kehancuran dalam masa yang singkat,
Dahulunya penjajah negara kami,
Kininya antara yang perlu kami contohi



Tetapi saudaraku,

Negara kalian yang termaju itu juga tergegar,

Kalian yang serba hebat juga tergempar,
Nyatanya wujud yang lebih hebat dan menakutkan
Yang berhak menjadi tempat sujudan dan kiblat tundukan
Inilah dia pengajaran



Adakah Tuhanku zalim?

Bukan. Bukan.

Tuhanku hakikatnya Tuhanmu jua.
Dijadikan bala bencana biar kita beringat sama



Apakah makna kehidupan wahai saudaraku?

Saat bangunan-bangunan tinggi itu kau lihat jatuh teroboh.

Apakah makna kehidupan wahai saudaraku?
Saat air laut naik meruntuh.
Apakah makna kehidupan wahai saudaraku?
Saat segala apa yang dikejari selama ini hancur luluh.



Tidakkah itu buktinya sampai satu saat hidup ini akan tamat?

Dan untuk apakah kehidupan bagi sesuatu yang singkat?

Inilah dia yang Tuhanku dan Tuhanmu mahu bicarakan,
Gegaran dan gemparan ini sebagai peringatan,
Buat kamu wahai saudaraku menjelaskan penglihatan,
Buat aku juga biar mendapat pengajaran.



Belasungkawaku buat kalian,

Saudara-saudaraku dalam kehidupan,

Aku berdoa kepada Tuhanku yang juga merupakan Tuhanmu,
Agar kalian dipermudahkan segala urusan,
Dan peristiwa ini memberikan makna kepada kehidupan kalian.



~Hilal Asyraf~

No comments: