Sunday, August 14, 2011

i am me

saya telah menghadirkan diri ke career fair minggu lepas hari khamis.ada banyak syarikat dari Malaysia datang perkenalkan syarikat masing-masing dan kalau berminat nak bekerja,boleh hantar resume dan ada yang kena pergi interviu terus.saya jalan-jalan tengok 2,3 syarikat saja.lepas tu habiskan masa buka booth sendiri dengan Sikin dan Kalis,cakap pasal hal dapur,dan hal suri rumah. >,>
dalam hati rasa tak nak kerja.saya yakin dengan kemampuan diri saya sendiri.saya rasa saya tak mampu lagi kerja.saya yakin saya masih tak boleh jadi macam abah.abah kerja ulang-alik kelantan,terengganu,pahang.saya nak gerak pun tak berapa larat.apatah lagi nak pergi kerja.saya tau,saya lembik.tak larat lah.tak ada daya ketahanan.tapi ini memang saya.saya memang mudah letih.saya tau selama-lamanya saya tak boleh begini.kalau tak,macamana nak sara keluarga.jadi mulai sekarang kena belajar jadi kuat!kuat luaran dan dalaman.saya tahu,dalaman saya lemah sebab tu luaran saya pun jadi lemah.
sekarang saya kena usaha cari apa yang saya nak.sebenarnya saya takut nak merancang,sebab takut apa yang saya rancangkan tak menjadi..nanti saya sedih.tapi sebab saya yakin Dia tahu yang terbaik untuk saya,Dia lah Yang Maha Merancang,jadi saya taknak lah rasa sedih sangat.saya taknak menidakkan ketentuan Dia.andai kata saya tak dapat apa yang saya nak,saya tak nak rasa kecewa teramat.seolah-olah saya salahkan Dia sebab tak penuhi kehendak saya.saya selalu cakap dekat seseorang,saya sangat takut akan masa depan.saya tak tahu masa depan saya macamana..dia cakap memang tak ada orang yang akan boleh nampak masa depan dia..jadi,sekarang buat apa yang kita nak,rancang apa yang kita nak,insyaAllah masa depan akan terbentuk dengan sendiri.lepas dengar nasihat saya akan rasa lega sedikit.sentiasa ingat,kita merancang,Allah jua merancang,tapi perancangan Allah itu Maha Terbaik.yakin dengan Dia :)




bilik lab saya pindah ke tingkat bawah,mulai minggu lepas kena pindah angkat barang ke bilik baru.saya pergi sekolah untuk tolong cikgu dan senior angkat barang untuk pindah.senior suruh saya sapu almari,cikgu datang dari belakang dan suruh saya duduk.tak bagi saya buat kerja.katanya sebab saya puasa.nanti saya letih.saya rasa sedih.sebab kami sama-sama nak guna bilik tu.tapi saya tak boleh buat kerja.2 jam saya duduk dalam bilik,kemas barang sikit-sikit,cikgu suruh saya balik rehat.saya rasa sedih.macamana nak jadi kuat kalau macam ni :((

2 comments:

AnNe said...

Bgusnye sensei tu...
Aritu ms tlg student phd (bdak cina), dia pn x bg buat kje banyak2...
Pdahal x pnat pn...
Btw...
Ingatkan update psal dapat budu...
Hahahaha~~~

syazwe said...

bagus nyo miyoshi sensei >.<
bi kene oyt ko dio,puasa x bermakna xleh buat kijo lasum,nnt puasa tu x bermakna ^.^