Wednesday, August 31, 2011

salam aidilfitri

1 syawal di perantauan.
pertama kali beraya di perantauan.
memang tak ada 'feel' langsung macam beraya di Malaysia.
pergi embassy di pagi raya,sembahyang raya di sana..walaupun makanan yang dihidang bukan juadah yang disediakan macam yang biasa terhidang pada pagi raya di Malaysia,tapi tak apa lah.makan apa yang ada sajalah.dah nama lagi beraya di perantauan.




ambil gambar bersama kawan-kawan.pertama kali,raya pertama beraya bersama kawan-kawan.dapat pengalaman baru dalam hidup.makan sama-sama,ambil gambar sama-sama,sedih sama-sama.tabah sama-sama.tabah kan kami? :)



balik rumah,rehat-rehat.nak jalan-jalan pun tak ada rumah yang terbuka.orang Jepun tak buat rumah terbuka :| skype dengan keluarga,mama tengah sibuk layan orang datang ramai kat rumah.boleh rasalah kemeriahan kat rumah tu,mesti riuh rendah orang datang tak putus-putus macam tahun lepas...

sayang mama dengan abah sangat-sangat,terubat rindu tengok senyuman mereka ;')

lepas tu kan kan kan,malam nya pula buat makan-makan,makan sate,makan nasi himpit.Ishimatsu Sensei pun datang.malam ni lah baru boleh rasa masakan Malaysia.sedap jugalah kawan-kawan masak.mereka semua memang berbakat.



konklusinya,raya di perantauan memang lain sangat lah dengan raya di Malaysia..kalau tahun lepas,raya pertama di Malaysia boleh makan banyak sangat dan boleh makan apa-apa saja yang diidamkan sampai sakit perut.raya pertama di sini nak makan juadah raya memang tak ada lah,kalau nak makan kena buat sendiri.kalau ada benda yang teringin nak makan,kena masak sendiri.nasib baiklah ada kawan-kawan yang pandai masak. :) tahun lepas,raya pertama di Malaysia boleh jumpa sanak saudara yang dah lama tak jumpa,sesetengah tu yang boleh jumpa time raya je,keluarga intan payung pun datang rumah.raya pertama tahun ni jumpa kawan-kawan saja,boleh skype dari jauh je dengan keluarga dan sanak saudara,boleh tengok gambar-gambar keluarga dan sanak saudara dekat facebook je.
kalau tak ada facebook tak boleh tengok lah.jadi terima kasih facebook!
raya pertama di Malaysia biasanya akan dapat duit raya dari orang-orang yang dah bekerja,raya pertama tahun ni tak dapat duit raya dari siapa-siapa pun,sebab tak ada rumah yang terbuka.
eh ni macam sesi meluahkan perasaan lah pula.tak tak,saya tak mengeluh.kena bersyukur dengan apa yang ada.walaupun raya tahun ni tak seberapa,tak semeriah macam raya-raya sebelum ni,tapi saya tetap bersyukur sebab masih berpeluang menyambut hari raya.masih boleh menyambut raya dengan jiwa yang merdeka.ceeewah hehe..ok lah,salam perantau dari saya,Nabila di Jepun :) maafkan salah silap saya andai ada terkasar bahasa,tersilap kata,yang terang mahu pun tersembunyi.deh? :)

3 comments:

Billa.Bel said...

berair air mato aku tgk pic mu duk skype nga abah & ma mu. ishh ==.

r3dLavEndEr said...

Bila, selamat hari raya! Maaf zahir & batin......<3

desir2sakura said...

laa:uhuk2 sedih gk la ms tu tp aku wat ceria2 :)
nis:nis,selamat hari raya!maaf zahir batin jg!