Thursday, May 26, 2011

jikalau orang tak suka tak apa

ramai tak suka makan sayur kan?sebab sayur rasa dia pahitt.tapi..sayur banyak khasiat tau!
dalam al-Quran pun ada sebut,tentang sayur-sayuran yang sebenarnya Allah ciptakan memang untuk kesenangan kita,salah satu nikmat dari Dia untuk kita :))


''Lalu kami tumbuhkan biji-bijian,dan anggur dan sayur-sayuran,dan zaitun dan pohon kuruma,dan kebun-kebun yang rendang,dan buah-buahan serta rerumput.semua itu untuk kesenanganmu dan haiwan-haiwan ternakmu '' 80:27-32

"Dan Dia telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu mohonkan kepada-Nya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah)." 14: 34


anda suka makan terung?terung pun termasuk dalam kategori sayur juga walaupun beliau (beliau?) x berwarna hijau.saya sangat suka makan terung.sambal terung,terung cicah budu makan dengan ikan bakar,terung bakar,semua saya suka.khasiat terung ni banyak tau, antaranya:


>> menjaga kesihatan jantung
>> menurunkan paras kolestrol
>> terung yang dikisar lalu diminum boleh melawaskan kencing
>> untuk orang mengandung,terung boleh menjaga kesihatan janin dan kandungan
>> perempuan mesti sukaa ni:terung dikisar lepas tu sapu kat muka boleh hilangkan jeragat
>> dan boleh memelihara kejernihan kulit muka                              (sumber:blogtumbuhan)


sebenarnya hari ni saya cuba masak masakan terung.dah lama teringin nak makan terung tapi terung kat pasaraya Seiyu mahal sangat,semalam terjumpa terung murah,3 biji dengan harga 50 yen sahaja (lebih kurang RM2). kalau cik kiah masak ayam percik ala becky,saya pun nak masak makanan ala bila la jugak.


ini diaaa...


sambal terung ala bila 


bahan-bahan:
1 biji terung - potong ikut kesukaan
garam
gula

bahan untuk tumbuk atau kisar:
1/2 biji bawang besar
2 sudu cili boh
sejemput ikan bilis 
2,3 titik belacan
kalau nak pedas tambah la cili hidup,rumah saya tak ada cili hidup sobsobsob

>> potong la terung sesuka hati
>> panaskan minyak,sampai dah cukup panas,masukkan bahan kisar tadi sampai naik bau
>> kalau nampak dah nak kering tambah sikit lagi minyak
>> masukkan garam dan gula secukup rasa
>> masukkan terung
>> kacau sampai terung tu layu dan masak

siap!
sedap!
cubalah!

6 comments:

al-kauthar said...

sedap nye bila!!ak suke terung!penah makan terung bakar ??sedap sgt cicah dgn sambal belecan..fuhh sedap:)

Anonymous said...

esok bley bwk terung ni jd bento...hehe

juz me said...

bi nop ;) nmpok sedak tuh.. hehe

desir2sakura said...

sohe:sedappp siyes sedaapp hiihii puji mskn sdiri plak hihi..
tin anonymous:hahaa bleh3..
kiah:jum2 ore nk raso aye percik gok!

AsMiza said...

bila-chan no tsukutta 'sambal terung' tabetaiiii!!!!!!!!!!!!

desir2sakura said...

kak as,koko ni kitara,sugu sambal terung wo tsukutte agemasu yo~~~